دوشنبه، خرداد ۱۳، ۱۳۹۲

یادداشت 4151 الی 4163 وبلاگ آرشیو کامنتهای وبلاگ ناصر پورپیرار

نحوست/نحس بودن و مبارکی و میمنت عدد 13 در قرآن و آیات و سوره ها  (قرآن کریم Holy Quran و آیات مبین)

شنبه 4 خرداد 1392 ساعت 9:39 PM
شنبه 4 خرداد 1392 ساعت 3:45 PM
نظر شما در این مورد چیست؟
http://vista.ir/news/8566911/%D9%86%D8%B4%D9%86%DB%8C%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%DA%AF%D9%81%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%B2-%D8%A7%D8%B9%D8%AC%D8%A7%D8%B2-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B9%D8%AF%D8%AF%DB%B1%DB%B3!!
پاسخ:
بازگشایی یک دکان بسته شده است.  
 
 
 
 
 
آمون : این متن، محض احتیاط :  
 
اسرار عدد
نشنیده‌های شگفت‌انگیز اعجاز قرآن درباره عدد۱۳!!
هیچ عددی نحس نیست ...خداوند هیچ عددی را نحس قرار نداده است،نحسی و نامبارکی از ما و اعمال ماست.خطاهای خودمان را به گردن روز و عدد و .... نگذاریم.
نشنیده‌های شگفت‌انگیز اعجاز قرآن درباره عدد۱۳
بنی امیه در جهت تخریب شخصیت شیعه و به خصوص حضرت علی (ع) اقدامات گسترده ای را انجام داده بود،که خیلی از آنها هنوز هم در فرهنگ محاوره ای و ضرب المثلهای ما باقی مانده است .یک نمونه بارز این مطلب نحسی عدد ۱۳ بود.آنها۱۳ رجب روز میلاد حضرت علی (ع) را عدد نحس و بدیمن بین مردم رواج دادند در حالیکه این عدد برای شیعیان مبارکترین عدد است.
جالب است بدانید، بنی امیه در گذشته و در زمان امام محمد باقر (ع) عدد ۵ که شماره پنجمین امام بود را نحس اعلام کرد که البته به مرور زمان این قضیه کم رنگ شد و تقریبا امروزه کاملا از بین رفته است.
البته در مورد نحس بودن عدد ۱۳ از دید غربی ها به رغم اینکه می گویند این خرافه از اینکه سیزدهمین نفر از حواریون به حضرت عیسی (ع) خیانت کرد به وجود امده است اما به نظر میرسداین خرافه در جنگ هایی که بین مسلمانان ان زمان و اروپایی ها در قرنها پیش صورت گرفته همراه با خیلی از علوم و فناوری هایی که به غرب منتقل شد رسیده باشد.
در ادامه به چند نمونه از اعجازهای عددی و ریاضی قرآن اشاره شده است .در مورد عدد ۱۳نمونه های شگفت انگیزی برگرفته از تحقیقات عبدالدائم الکهیل را می خوانید:
سیزده عددی مبارک است
دراولین و آخرین سوره قرآن:
تعداد آیات اولین سوره (فاتحه ) ۷ و تعداد آیات آخرین سوره (ناس)۶ می باشد که مجموع این ۲ عدد ۱۳ می شود
۷ + ۶ = ۱۳
تعداد کلمات اولین سوره (فاتحه) ۳۱ و تعداد آیات آخرین سوره (ناس)۲۱ کلمه است ، که مجموع این ۲ عدد نیزمضربی از ۱۳ است
۳۱+ ۲۱ = ۵۲ = ۱۳ × ۴
آخرین آیه قرآن (مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ) ۱۳ حرف دارد
با حروف مقطعه :
اولین سوره ای که با حروف مقطعه آغاز شده است سوره بقره( الم ) و آخرین آن سوره قلم که با (ن) آغاز شده است.عجیب اینکه تعداد آیات سوره بقره ۲۸۶ است که مضربی از ۱۳می باشد.
۲۸۶ = ۱۳ × ۲۲
و تعداد آیات سوره قلم ۵۲ است که باز هم مضربی از ۱۳ است
۵۲ = ۱۳ × ۴
جالبتر آنکه مجموع آیات این ۲ سوره نیز مضربی از ۱۳ است
۲۸۶ + ۵۲ = ۳۳۸ = ۱۳ × ۱۳ × ۲
۲۹ سوره با حروف مقطعه آغاز شده اند که اگر تعداد آیات این سوره ها را با هم جمع کنیم عدد ۲۷۴۳ بدست می آید که این عدد نیز بر
۱۳ بخشپذیر است (مضربی از ۱۳ است )
۲۷۴۳ = ۱۳ × ۲۱۱
تعداد حروف پس از حروف مقطعه در آیات دارای حروف مقطعه۷۸ است که ۷۸ نیز مضربی از ۱۳ می باشد.
اگرتاریخ سه واقعه اصلی زندگی پیامبررا محاسبه کنیم:
بعثت : ۴۰ سالگی
هجرت : ۵۳ سالگی
وفات : ۶۳ سالگی
و این اعداد را با هم جمع کنیم عدد حاصل مضربی از ۱۳ خواهد بود.
۴۰ + ۵۳ + ۶۳ = ۱۵۶ = ۱۳ × ۱۲
حضرت محمد ۱۳ سال بعد از بعثت از مکه به مدینه مهاجرت کردند. حضرت علی (ع) در ۱۳ رجب متولد شدند و.........
باز هم می توان گفت ۱۳ یک عدد نحس است ؟هیچ عددی نحس نیست ... خداوند هیچ عددی را نحس قرار نداده است...
نحسی و نامبارکی از ما و اعمال ماست .خطاهای خودمان را به گردن روز و عدد و .... نگذاریم.
بیاییدواقع بین باشیم.
باشگاه خبرنگاران
انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 125410
 
 
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

عنوان/لقب/عبارت ملا،آخوند، خاخام،روحانی،هاخام،حاخام برای یهودیان  (یهود Jews یهودیت Jewish جهودان)

شنبه 4 خرداد 1392 ساعت 5:00 PM

احترام

شنبه 4 خرداد 1392 ساعت 10:09 AM
در عکسی  که آقای خلیل لینک داده بودند نکته قابل توجه اینکه تعدادی از برادران یهودی!! لقب ملا دارند!؟
پاسخ:
یهودیان به خاخام ملا می گویند.  
 
 
 
آمون : منظور عکسهای این لینک است :  
 
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

ساسان فرزند عبدالحسین سپنتا کارگردان اولین فیلم ایران، دختر لر  (نظرات جالب دیگران)

شنبه 4 خرداد 1392 ساعت 4:58 PM
شنبه 4 خرداد 1392 ساعت 00:41 AM
خبرنگار ایسنا برای یادکردی از عبدالحسین سپنتا در سالروز تولدش و نیز پیگیری وضعیت آرامگاه او، به سراغ فرزند این هنرمند رفت. ساسان سپنتا، که 78 سال سن دارد و در حوزه زبان و ادبیات فارسی و موسیقی تحصیل کرده است، به ندرت حاضر به انجام مصاحبه می‌شود. با این حال او در گفت‌وگویی با خبرنگار ایسنا مطالبی را درباره پدرش و ساماندهی آرامگاهش مطرح کرد.

پدر شما با ساخت فیلم «دختر لر» به شهرت رسید. ابتدا کمی از او و آنچه درباره ساخت این فیلم و دیگر کارهای مرحوم سپنتا می‌دانید، بگویید.

ساسان سپنتا: پدرم پیش از آغاز کار فیلمسازی بیشتر در زمینه ایران‌شناسی، تاریخ و ادبیات مطالعه می کرد و ضمن آن، با تماشاخانه‌ی زرتشتیان هم همکاری می کرد. بعدها توسط یکی از پارسیان هند به نام «دینشاه ایرانی» که مرد ادیبی بود، برای ادامه تحصیل به هند دعوت شد و در آنجا کتاب هایی را هم از زبان انگلیسی ترجمه کرد که از آن جمله به «اخلاق ایران باستان» می توان اشاره کرد.

زمانی که پدرم در هندوستان بود، با «اردشیر ایرانی» که یک کمپانی فیلم داشت، آشنا شد. در این کمپانی، اولین فیلم ناطق هندی ساخته شده بود و این آشنایی و بازدید مرحوم سپنتا از آنجا، او را به فکر انداخت که چرا فیلمی به زبان فارسی نداریم؟

به این ترتیب او شروع کرد به مطالعه کتاب‌های مرتبط با فیلمسازی و کمی هم شیوه کارگردانی را در کمپانی یاد گرفت و بعد سناریوی «دختر لر» را نوشت و سال 1311 آن را ساخت.

البته پیدا کردن هنرپیشه برای این فیلم، مخصوصا هنرپیشه زن، خیلی مشکل بوده و در نهایت همسر یکی از کارمندان «اردشیر ایرانی» که اصالتا کرمانی بود و در هند زندگی می‌کرد، ایفای این نقش را قبول کرد و به عنوان اولین هنرپیشه زن ایرانی در فیلم «دختر لر» بازی کرد.

آن‌طور که می‌دانم، گویا نمایش این فیلم در آن زمان برای مردم بسیار جالب بوده، چون فیلمی را به زبان خودشان می‌دیدند.

و ساخت این فیلم قبل از آن بوده که شما به دنیا بیایید، درست است؟

بله. من در سال 1313 متولد شدم و فیلم «دختر لر» سال 1312-1311 ساخته شد؛ درواقع در زمان ساخت فیلم، مادر و مادربزرگم به همراه پدرم به هند رفته بودند ولی از آنجا که ساخت فیلم مدت زمان زیادی طول می کشید، مادرم در زمان بارداری به دلیل گرمای هوای هند به ایران برگشت.

بعد از «دختر لر» هم مرحوم سپنتا کار فیلم‌سازی را ادامه داد؟

بله. در همان سال 1313 که قرار بود جشن هزاره فردوسی را در توس بگیرند، فیلم فردوسی را تهیه کرد. بعد فیلم «شیرین و فرهاد» و بعد از آن در در استودیویی دیگر، فیلم «چشمان سیاه» را ساخت. «لیلی و مجنون» هم اثر دیگری بود که او تهیه کرد و این‌ها همگی جزو اولین فیلم‌های فرهنگی – هنری ایران هستند. در حالی که با مطرح شدن واژه «فیلمفارسی»، خیلی‌ها به دلیل نداشتن اطلاعات کافی نمی‌دانستند که برخی از فیلم‌های قبل از انقلاب، فرهنگی- هنری بوده‌اند.

پدرتان بعد از آن دیگر فیلمی نساخت؟

کلا پنج فیلم ساخت و سناریوی «عمر خیام» را هم نوشته بود که با جنگ جهانی دوم و قطع ارتباط کمپانی‌های فیلمسازی با ایران همراه شد.

سناریوی این فیلم را دارید یا به جایی مثلا موزه سینما داده‌اید؟

متن سناریو را دارم ولی نسبت به موزه حساسیت دارم، چون بسیاری از آثاری که به موزه‌ها داده شده، گم شده‌اند.

یادم می‌آید سال 1334 که در دانشگاه تهران تحصیل می‌کردم و موسیقی را نزد استاد صبا، کلنل وزیری و روح الله خالقی یاد می‌گرفتم، به سختی توانستم صفحات قدیمی از آثار این اساتید را پیدا کنم. ضمن اینکه تعداد زیادی از صفحات مربوط به این افراد به ویژه مرحوم خالقی (آهنگساز سرود ای ایران) که جمع‌آوری شده بود، در سال 58 ناپدید شد و شاید هم به تاراج رفت.

با این وجود برخی از آثار مربوط به پدرم را در اختیار آقای جمال امید قرار دادم که او هم به موزه سینما داد.

تا به حال به موزه سینما رفته‌اید تا یادگاری‌های پدرتان را آنجا ببینید؟

بله. اتفاقا از رفتن به موزه سینما خاطره‌ای هم دارم. حدود 15 –10 سال قبل که در تهران بودم، روزی پیاده به سمت لاله‌زار می‌رفتم که دیدم گوشه‌ای روی یک تابلو نوشته «موزه سینما». پیش از ظهر بود و برای دیدن موزه زنگ آن را زدم. بعد از چند دقیقه خانمی در را باز کرد و گفت موزه تعطیل است و با اینکه خود را معرفی کردم، در را بست و رفت. بعد از آن هم دیگر به موزه سینما نرفتم و الان حتی اگر دعوتم هم بکنند، نمی‌روم.

البته همین جا غیابا از خانم طاهری که در فیلم خانه ملی ایران حضور دارد، برای فعالیت و دلسوزیشان جهت جمع آوری و حفظ فیلم‌های قدیمی تشکر می‌کنم.

یکی از جاهایی که به نوعی یادبودی برای مرحوم سپنتا محسوب می‌شود، آرامگاه اوست که چند سال قبل به دلیل آنچه ساماندهی گفته شد، نبش قبر شد ولی وضعیت آنجا خیلی سامانی پیدا نکرده و اخیرا سنگ قبر پدرتان هم گویا مفقود شده است. قرار نیست برای انجا کاری کنید؟

محلی که پدرم در آنجا دفن شده، آرامگاه تعدادی دیگر از اعضای خانواده‌ام از جمله دو مادربزرگ و دایی پدرم نیز هست. در این محوطه بنای طاقی شکلی ساخته شده بود که سقف آن در حال ریزش بود. از آنجا که برخی از اعضای فامیل برای خواندن فاتحه بر سر مزار می‌آمدند، قرار شد این محل را ساماندهی کنیم.

بر این اساس از امام جمعه اصفهان مجوز نبش قبر گرفته شد و اجازه پیدا کردیم تا اجساد را به جایی دیگر منتقل کنیم تا پایه‌های طاق درست شوند. هم‌چنین از آنجا که این محل، سند داشت، با دوندگی بسیار از شهرداری مجوز گرفتیم تا آنجا را بسازیم چون این آرامگاه که در اطرافش منزل مسکونی قرار دارد، به زباله‌دانی و محل شستن ماشین تبدیل شده بود.

اما به مجرد اینکه خواستیم آنجا را دیوارکشی کنیم، از طرف قبرستان تخت فولاد آمدند و گفتند که اینجا باید جزو مجموعه تخت فولاد باشد. به همین ترتیب قضیه دچار کشمکش شد و دیواری را که ساخته بودیم، با بلدوزر تخریب کردند و درِ آهنی را که گذاشته بودیم، کندند و بردند.

پس یعنی قرار نیست وضعیت آنجا تغییری کند؟

این محل الان یک خرابه شده و در آن ماشین شسته می‌شود. حاضر نیستم آنجا خرجی کنم، چون نمی‌توانم هر روزدر این محل کشیک دهم. البته گویا همسایه‌ها هم طوماری امضا کرده‌اند تا آنجا به فضای سبز تبدیل شود.

وجود افراد به قبرشان نیست، مخصوصا وقتی که علاقه‌ای به آثار او نشان داده نشده است. به همین دلیل در چنین شرایطی هر ریالی که در آنجا خرج کنم، یعنی پول هدر داده‌ام، همان طور که خرج‌های قبلی هدر رفته است!
یعنی الان جسد مرحوم سپنتا دوباره به جای اصلی خود برگردانده شده است؟

برگشته است.

ولی به نظر می‌رسد که هم چنان پای همان دیواری است که به آنجا منتقل شده بود، منتها در حال حاضر حتی سنگ قبر هم روی آن نیست.

بله. البته دوبار که نمی‌توان نبش قبر کرد. این قبرها از جایی که در ابتدا بودند به کنار دیوار (در گوشه محوطه) برده شدند و سنگ هر کدام هم روی آن گذاشته شد تا اینکه قضیه تخت فولاد پش آمد و بعد از اینکه دیواری که کشیده بودیم، تخریب شد، متوجه شدیم سنگ قبر پدرم نیست.

در این‌باره همسایه‌ها هم جواب درستی به ما ندادند. البته گاهی مطالب نابجایی به دلیل فیلمساز بودن پدرم به او نسبت داده می‌شد. اما با این حال وجود افراد به قبرشان نیست، مخصوصا وقتی که علاقه‌ای به آثار او نشان داده نشده است. به همین دلیل در چنین شرایطی هر ریالی که در آنجا خرج کنم، یعنی پول هدر داده‌ام، همان طور که خرج‌های قبلی هدر رفته است!
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

تقدیر از علی اکبر دهخدا، مولف لغتنامه دهخدا به جای داریوش کبیر  (مطالب متفرقهMiscellaneous Notes)

شنبه 4 خرداد 1392 ساعت 4:56 PM

نقی زاده

جمعه 3 خرداد 1392 ساعت 11:01 PM
چه عجب بالاخره یکی از شخصیت های تاریخی غیر مجعول از آب درآمد! به همین دهخدا قانع بشیم هم خوبه
پاسخ:
برای رفع دل تنگی می توانید دهخدا را داریوش کبیر خطاب کنید. ضمنا دهخدا شخصیت تاریخی نیست.  
 
 
 
 
آمون : منظور از این مطلب، این است :  
 
 
 
 
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

عکس سیل در بیت الله الحرام،کعبه مکرمه،آب گرفتگی مسجد الحرام،حجاز  (مطالب متفرقهMiscellaneous Notes)

شنبه 4 خرداد 1392 ساعت 3:30 PM
جمعه 3 خرداد 1392 ساعت 10:53 PM
سیل در خانه خدا
http://www.qudsonline.ir/NSite/FullStory/News/?Id=125215&Titr=%D8%B9%DA%A9%D8%B3:%20%D8%B3%DB%8C%D9%84%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87%20%D8%AE%D8%AF%D8%A7
پاسخ:
عکس مونتاُژ است. زیرا در هیچ زمانی خانه های مسکونی این همه به کعبه نزدیک نبوده،  ضمن این که ابعاد کعبه غیر واقعی است.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

هویت و وجود خارجی داشتن افراد؛کتاب شیخ خزعل بن جابر و سرکوب شیخ  (افراد و شخصیت ها)

شنبه 4 خرداد 1392 ساعت 3:28 PM

ناصر

جمعه 3 خرداد 1392 ساعت 8:59 PM
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام ودعای خیر
در مورد شیخ خزعل کتابی هست بنام : حکومت شیخ خزعل بن جابروسرکوب شیخ نشین خوزستان , این کتاب در  اصل پایانامه دکتری یک شخص بنام ویلیام تئودور سترانک که بر مبنای اسناد ومدارک آرشیوی بریتانیا تنظیم شده است  ,  بامحتوای کتاب کار ندارم اما چیزی که مهم است عکسهایی است که از شیخ در این کتاب دیدم , برخی از آنها مانند عکسهای ناصر الدین شاه می باشد که با لباسهای خاص وبرخی دیگر با لباسهای عربی ودر کنار شخصیتهای شناخته شده مانند امیر عبدالعزیز آل سعودو شیخ مبارک حاکم کویت و غیره . اگر این  کتاب در دسترس جنابعالی قرار داشته باشد  می خواستم بدونم این عکسها همانند عکسهای ناصر الدین شاه برای تاریخ سازی دروغین تدارک دیده شده است؟ با تقدیم احترام
پاسخ:
راه ساده برای اشراف در موضوع این گونه سمبل تراشی ها به دست اوردن زمان تجمع بومی در اندازه ای است که از میان آنان بتوان شیخ خزعلی بیرون کشید. این فرمول عامی است برای تغیین تکلیف با سرداران و سر دم داران پر آوازه کنونی.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

علی اکبر دهخدا،مولف لغتنامه فارسی به فارسی دهخدا، مشروطه و پهلوی  (افراد و شخصیت ها)

شنبه 4 خرداد 1392 ساعت 3:26 PM

علی رضا

جمعه 3 خرداد 1392 ساعت 8:35 PM
با عرض سلام و ارادت خدمت استاد عزیز

استاد با عرض معذرت یک سوال خارج از موضوع دارم  اینکه آیا دهخدا نویسنده لغت نامه مشهور هم مانند کمال الملک شخصیت جعلی است یا خیر؟
پاسخ:
وجود دهخدا در لایه فرهنگی معاصر قطعی است.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

عکس/تصویر بنیانگذاران بت سفر، پیشگامان انجمن یهودیان تهران،ایران  (یهود Jews یهودیت Jewish جهودان)

شنبه 4 خرداد 1392 ساعت 3:17 PM

khalil

جمعه 3 خرداد 1392 ساعت 12:53 PM
استاد این یهودیان هم عبا پوشیده اند
یادگاری از اعضای حبرا و بنیانگذاران بت سفر و پیشگامان انجمن کلیمیان تهران در سال 5658 عبری 1277 شمسی:
http://www.iranjewish.com/Pic/normal/20_16_1.jpg


بخش کامل سفر شموت (جلد دوم تورات) به شکل عبور بنی اسرائیل از دریا:
http://www.iranjewish.com/Pic/normal/19_15_2.jpg

اعضای حبرا 1277 (5658)
و بنیانگذاران بت سفر و
پیشگامان انجمن:
http://www.iranjewish.com/Pic/hebra.jpg
پاسخ:
و مهم تر کلاه پوست بره آن هاست که نشان غیر بومی و وارداتی بودن ان هاست.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

نشست شورای جهانی یهود،برگزاری کنگره جهانی یهود در مجارستان،اروپا  (نظرات جالب دیگران)

شنبه 4 خرداد 1392 ساعت 3:13 PM

سلام بر مردم مجارستان

جمعه 3 خرداد 1392 ساعت 07:43 AM
برگزاری کنگره جهانی یهود در میان احساسات پاک و ضد یهودی مردم قهرمان مجارستان:

http://www.tasnimnews.com/Home/Single/51896

بزودی تفاله های متعفن یهودی در سراسر جهان را راهی زباله دانی های خالی مانده کره زمین خواهیم کرد.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

پوشش مخصوص یهودیان افراطی برای پرهیز از نجاست زنان و قبرستان  (نظرات جالب دیگران)

شنبه 4 خرداد 1392 ساعت 3:06 PM

ساده دل

جمعه 3 خرداد 1392 ساعت 00:23 AM
محض خنده:
اقدام یک یهودی افراطی در هواپیما +عکس
http://www.parsine.com/fa/news/110445/%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%85-%DB%8C%DA%A9-%DB%8C%D9%87%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7-%D8%B9%DA%A9%D8%B3
و قسمت گریه دار ماجرا اینجاست که کثیری از مسلمانان هنوز سطح دین را تا حد این خزعبلات یهود که از روی حسادت به تعادل و عقلانیت اسلام وارد جوامع مسلمین کرده اند ;پایین میاورند و تعقل نمیکنند که از کدام آبشخور آب میخورد.

قابل توجه بعضی دوستان درگیر در معنای غسل و طهارت! البته اگر اهل پند گرفتن باشند!
لایمسه الا المطهرون 
 
 
 
 
 
آمون : این گونه :  
 
 
 
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

سمبل/نماد خمسه/ دست فاطیما،5 انگشت با چشم در کف دست، دفع زخم چشم  (فرهنگ(جدید))

شنبه 4 خرداد 1392 ساعت 3:01 PM

khalil

جمعه 3 خرداد 1392 ساعت 00:09 AM
سلام استاد
آیا میتوانید در مورد فاطیما قدیسه یهودیان کمی ما را پر فیض کنید و آیا آن دست معروف فاطیما بر اساس چه داستانی به این شکل همرا با طرح یک تک چشم در وسط آن ساخته  شده  که برای یهودیان مهم و شاید هم مقدس است؟؟

از پاسخگوییتان بسیار متشکرم استاد عزیز
پاسخ:
برای ره یابی سفری به ورشلیم کنید و گشتی در بازار فروش صنایع دستی و سمبل مقدسات یهود بزنید و از دیدار نمونه های مشترک فراوان و از جمله دست فاطمه حیرت کنید.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

عباس امانت دبیر ارشد بخش مطالعات ایران مرکز مک میلان دانشگاه ییل  (شهرهای ایران Iranian Old Cities)

شنبه 4 خرداد 1392 ساعت 1:09 PM

نیسی

پنجشنبه 2 خرداد 1392 ساعت 11:51 PM
عباس امانت، دبیر ارشد بخش مطالعات ایرانی مرکز مک میلان دانشگاه ییل گفت : «در پایان قرن ۱۸ میلادی پس از یک دوره ۷۵ ساله منازعات داخلی، ایران گرفتار بحران های سیاسی، نزاع های ایلیاتی شدید و از دست دادن جمعیت زیادی در پایتخت (اصفهان) و شهرهای بزرگ دیگر شد.»

بنا بر گفته آقای امانت، ایرانیان به ثبات سیاسی نسبی که در دوران قاجاریه برقرار شد توجه زیادی نمی کنند: «انسجام ایرانی را که امروز می شناسیم، مدیون آغا محمدخان قاجار هستیم. او علیرغم خشونت هایی که در جنگ های مختلف به کار برد، از دیدگاه مورخان آن دوران، قهرمان ایران به شمار می رفت. علیرغم آغاز جنگ های عقیدتی، در دوران او ایران از جنگ های داخلی تا اندازه زیادی بری ماند.»

عباس امانت می گوید انتقال فرهنگی که در واقع مدیون دوره زندیه است در یک دوره ۳۰ ساله در نیمه قرن هیجدهم در پایتخت وقت – شیراز - فرهنگ هنری و ادبی ایران را تغییر داد: «قاجاریه این میراث را به تهران و تبریز منتقل کرده و در آنجا آن را رشد دادند.»

«بیشتر آن خاندان های بزرگ فقها و اهل حدیث در پایان دوران صفویه با شروع دوره افغان ودوره نادری از اصفهان و شهرهای دیگر پراکنده شدند و عده زیادی از آن ها به عتبات رفتند. عده ای چون خاندان مجلسی یا ساکت شدند و یا نفوذی را که دولت به آن ها داده بود از دست دادند. به این ترتیب یک نوع آزادی فرهنگی در قرن ۱۸ میلادی پیدا شد و ایران علیرغم یک دوران سیاسی مشکل از لحاظ فرهنگی توانست دوران آزادی را تجربه کند.»

«علی رغم انعقاد معاهده های منحوس گلستان و ترکمانچای و از دست دادن بخشی از ولایات سرزمین قفقاز، دوران پادشاهی قاجار موقعیت آزادتری از نظر تداوم و تحول میراث فرهنگی برای ایرانیان به وجود آورد.»

http://www.bbc.co.uk/persian/arts/2013/05/130523_l41_art_amanat_lecture.shtml

ناصرالدین جوان، اثر میرزا ابوالحسن غفاری، (۱۲۲۹ ه.ق. - ۱۲۸۳ ه.ق.) معروف به صنیع‌الملک و عموی کمال الملک

http://wscdn.bbc.co.uk/worldservice/assets/images/2013/05/23/130523160629_b_624x351_bbc_nocredit.jpg
پاسخ:
به تر بود ابتدا تبرریز و  تهران و شیراز را پیدا می کردند.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

حجاریهای ایلامی،آرامی،فارسی باستان و کتیبه گور داریوش و بیستون  (کتیبه ها و حجاریهای باستانی)

پنجشنبه 2 خرداد 1392 ساعت 10:13 PM

saleh

پنجشنبه 2 خرداد 1392 ساعت 3:49 PM
استاد ببخشید تا حالا قسمت آرامی و ایلامی کتیبه گور داریوش خونده شده؟ چون آن طور که از ترجمه ها برمیاد کتیبه رو کاملا بدون افتادن حتی یک کلمه خوندن اما قسمت ایلامی و آرامی در طرف راست درگاه بسیار آسیب دیده هس (بر خلاف قسمت پارسی باستان (چپ درگاه) که کاملا سالمه و هرجا هم که به آسیب دیدگی رسیده اند از روش رد شده و کتیبه رو ادامه داده اند) خیلی بعیده که در طول این همه زمان طولانی (اگر گفته هایشان مبنی بر قدمت 2500 ساله داشتن کتیبه صحیح بگیریم) یک طرف درگاه بسیار آسیب دیده باشه که اصلا نشه کتیبه رو تشخیص داد و یک طرف درگاه که با فاصله چندمتر از هم قرار دارن کاملا سالم باشه (منظوم قسمت های کتیبه دار هس تو این سمت هم خراش هایی هس اما به کتیبه ها اصلا آسیبی نرسیده چون از روش رد شده) و بتوان کامل کتیبه رو خوند. به نظرم این طور برمی آید که اینا اومدن کتیبه پارسی باستان را کامل بر روی دیوار حک کردن و به قول خودشون از روی اون خوندن اما اون یکی طرف که به ایلامی و آرامی هس رو کاملا به صورت خراب اضافه کردن تا اصلا به اون قسمت توجهی نشه. البته اگه سوالی که در اول پرسیدم جوابش مثبت باشه
پاسخ:
ایلام هم مانند اشور فقط نام هایی توراتی اند که ناگزیریمان کرده اند به خاطر زیگورات نونوار شده کنونی یک امپراطوری بشناسیم. اگر مادر همه کتیبه ها یعنی نوشته های بیستون ددری درآمده تصاحب دخترکان اش با واسطگی باستان شناسان دشوار نیست.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

هیچ نظری موجود نیست: