چهارشنبه، تیر ۱۲، ۱۳۹۲

کامنتهای 4234 الی 4256 وبلاگ آرشیو کامنتهای وبلاگ ناصر پورپیرار

پشت کردن دشمنان در میدان جنگ بر اساس آیه 22 سوره فتح(48) قرآن کریم و ترس از مبارزه رو در رو با مومنین و مجاهدین فی سبیل الله

یکشنبه 19 خرداد 1392 ساعت 03:32 ب.ظ
abbas
یکشنبه 19 خرداد 1392 ساعت 10:25 ق.ظ
استاد لَوَلَّوُا الْأَدْبَارَ یعنی چه؟ممنون
پاسخ:
لطفا محل برداشت این ترکیب را روشن کنید. زیرا به طور مجرد معانی گوناگون دارد.  
 
 
 
 
abbas
یکشنبه 19 خرداد 1392 ساعت 02:45 ب.ظ
وَلَوْ قَاتَلَکُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَوَلَّوُا الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا یَجِدُونَ وَلِیًّا وَلَا نَصِیرًا
پاسخ:
ساده ترین معنا به دشمن پشت کردن و فرار را بر قرار ترجیح دادن است.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

چاپ اسکناسهای 500 تومانی به طرح جدید ظروف سفالی متعلق به قرن هستم هجری، دوران بعد از پوریم یهودیان تا برآمدن مردم و معاصر

یکشنبه 19 خرداد 1392 ساعت 03:13 ق.ظ
شنبه 18 خرداد 1392 ساعت 07:10 ب.ظ
اسکناس ۵۰۰‌ تومانی با طرح جدید (ظروف سفالی متعلق به قرن هشتم هجری)منتشر می‌شود 

http://www.tasnimnews.com/Home/Single/72434
پاسخ:
مبارک است.  
 
 
 
 
آمون : فکر کنم کل مطلب، لااقل من باب خنده هم که باشد، بهتر است درج کنم!  
 
اسکناس ۵۰۰‌ تومانی با طرح جدید منتشر می‌شود
خبرگزاری تسنیم: طبق اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به مناسبت مبعث پیامبرگرامی اسلام(ص) اسکناس ۵ هزار ریالی با طرح جدید منتشر می‌شود.نسخه قابل چاپ به گزارش خبرگزاری تسنیم، روابط عمومی بانک مرکزی از انتشار اسکناس 5 هزار ریالی با طرح جدید به مناسبت مبعث پیامبر گرامی اسلام (ص) خبر داد.
در ادامه این اطلاعیه به منظور تشریح ویژگی های این اسکناس جدید گفت‌وگویی با مجید صنیعی مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک  انجام شده است که در ادامه می‌خوانید؛
* اخبار حاکی از این است که به مناسبت عید مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص) اسکناس 5 هزار ریالی با طرح جدید در پشت این اسکناس توسط بانک مرکزی منتشر خواهد شد. لطفا سابقه ای از طرح اولیه این اسکناس تا طرح فعلی ارایه کنید.
اسکناس 5 هزار ریالی برای اولین بار در سال 1372 با پرتره حضرت امام خمینی (ره) و با طرح گل و مرغ در پشت آن  منتشر شد و تاکنون 2 میلیارد قطعه از این اسکناس چاپ و منتشر شده است.
همان گونه که می دانید گل و مرغ نماد موهبت الهی و تجلی ظریف و لطیف آفریدگار است . این اسکناس با ابعاد 75*154 میلیمتر و با نخ امنیتی در بافت کاغذ آن با عرض 2/1 میلیمتر است که عبارت 5 هزار ریال به صورت فارسی و لاتین بر روی آن نوشته شده است.
جنس کاغذ 100 درصد پنبه است و موارد امنیتی که در آن به کار رفته و اکنون نیز در اسکناس جدید تغییر نیافته است متشکل از الیاف نامرئی فلورسنتی در خمیره کاغذ به رنگ های آبی، زرد و قرمز بر رو  و پشت اسکناس است که در مقابل تابش اشعه ماوراءبنفش قابل رویت می باشد.
تمامی رو و پشت اسکناس  به صورت خطی  طراحی شده است. در چاپ شماره سریال از مرکب فلورسنت استفاده شده که در مقابل اشعه ماوراءبنفش به رنگ طلایی نمایان خواهد شد . ضمن آن که در سمت چپ گوشه پایین یک خط و دو نقطه در زیر آن به صورت برجسته برای سهولت شناسایی این اسکناس توسط عزیزان روشندل در نظر گرفته شده است.
پس از چاپ و انتشار مرحله اول این اسکناس و استفاده مردم در مبادلات روزمره خود از آن به صورت گسترده  از یک سو  و از سوی دیگر، پرتاب موفقیت آمیز اولین ماهواره ایرانی با نام«امید» که یکی از مهمترین دستاوردهای بزرگ کشور در زمینه فناوریهای خاص به شمار می‌رود ، فرآیند طراحی برای اسکناس 5 هزار ریالی با موضوع ماهواره امید آغاز شد و پس از طی شدن مطالعات اولیه و تهیه تصاویر مناسب از مراجع مورد تایید ،کار طراحی در سازمان تولید اسکناس و مسکوک آغاز و نهایتاً در بیستم مردادماه سال 1388 اسکناس5 هزار ریالی با طرح ماهواره امید به میزان 72 میلیون قطعه چاپ و منتشر شد.
در سال 1390 با توجه به مطرح شدن موضوع توجه به میراث فرهنگی و صنایع دستی ایران، فرآیند طراحی بر این اساس آغاز و پس از ارایه و بررسی طرح های گوناگون در نهایت طرح پشت اسکناس 5 هزار ریالی از ماهواره امید به ظروف سفالی مربوط به قرن هشتم هجری تغییر یافت.
* لطفاٌ در خصوص طرح پشت اسکناس و دلیل انتخاب این تصویر توضیحاتی ارایه دهید.
طرح پشت اسکناس متشکل از ظروف سفالی متعلق به قرن هشتم هجری می باشد که از منطقه سلطان آباد یا همان اراک امروزی کشف شده است و از نمونه های ارزشمند و زیبای سفالگری به شمار می رود و در حال حاضر در موزه ملی ایران نگهداری می شود.
دلیل انتخاب آن نیز همانطور که اشاره شد توجه ویژه به موضوع میراث فرهنگی و صنایع دستی است،برمبنای آخرین تحقیقات و کشفیات باستان شناسی فن و هنر سفالگری در ایران سابقه ای دیرینه دارد و  به حدود هزاره هشتم پیش از میلاد باز می گردد. این سفال ها به دلیل تاثیر جنبه های مذهبی، اقتصادی کشاورزی و اجتماعی به خوبی بیانگر فرهنگ غنی ایرانیان است.
* شما آماری ارایه دادید که حدود 2 میلیارد قطعه اسکناس 5 هزار ریالی  با طرح های ماهواره امید و گل و مرغ منتشر گردیده است . اکنون برای طرح جدید چه میزان چاپ و منتشر خواهد شد؟
در برنامه چاپ سال جاری، انتشار بیش از100 میلیون قطعه از این اسکناس با طرح جدید پیش بینی شده است که از نظر ریالی به میزان 600 میلیارد ریال می باشد.
* آیا در شیوه ی چاپ این اسکناس تغییراتی صورت گرفته است. لطفا در این خصوص توضیحاتی ارایه فرمایید.
در ابتدای سال 1391 تصمیم گرفته شد تغییراتی در طراحی اسکناس ها داده شود ، براین  اساس اسکناس 5 هزار ریالی به عنوان اولین اسکناس انتخاب شد .
این تصمیم موجب گردید  چاپ  اسکناس ها از «دو رو»  برجسته  به « یک رو برجسته » با حفظ امنیت لازم تغییر یابد که این امر شیوه‌ای متداول در سطح جهان است.
* با توجه به تغییراتی که بیان فرمودید آیا امنیت اسکناس جدید به میزان اسکناس های قبلی است ؟
موارد و مشخصات  امنیتی این اسکناس همانند اسکناس 5 هزار ریالی قبلی است ، قطع این اسکناس همچون اسکناس قبلی 75*154 است و در آن نکات امنیتی مانند واتر مارک ، نخ امنیتی ، کاغذ با الیاف پنبه ، چاپ افست خشک ، چاپ برجسته ، میکرو پرینت و سیترو استفاده شده است.
انتهای پیام/
 
 
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

سوال از لغزش تصویری پیامبر اسلام در یادداشت های ناصر پورپیرار

یکشنبه 19 خرداد 1392 ساعت 03:09 ق.ظ
ع.ذاکری
شنبه 18 خرداد 1392 ساعت 06:42 ب.ظ
استاد عزیز: لطفا منظورتان از یک لغزش تصویری پیامبر والا را توضیح دهید. ممنوم
پاسخ:
در کدام یادداشت خوانده اید؟  
 
  
 
 
 
بابک
یکشنبه 19 خرداد 1392 ساعت 08:34 ق.ظ
جناب آقای ذاکری 
منظور استاد از لغزش تصویری پیامبر اسلام همان تصویرهای کاریکاتوری هست که در کشورهای اروپایی از پیامبر اسلام نشان میدهند و هر از گاهی باعث درگیری مسلمانان با پلیس کشورشان میشوند که متاسفانه اکثرا با تلفاتی هم همراه است. به نظر استاد این نوشته های تاریخ طبری از آن تصاویر توهین آمیزتر است ولی متاسفانه به عنوان یکی از بزرگترین مراجع تاریخ اسلام در دانشگاهها تدریس میگردد.
 
 
  
 
 
 
ع.ذاکری
یکشنبه 19 خرداد 1392 ساعت 09:46 ق.ظ
استاد عزیز: در یادداشتی نیست بلکه در همین صفحه در پاسخ به اقای خلیل است. 

khalil 
جمعه 17 خرداد 1392 ساعت 12:39 ق.ظ 
خوله پیمبر را دعوت کرد که بیامد و عایشه را عقد کرد ودرآن هنگام وی (عایشه) 6سال داشت ((تاریخ طبری /جلد چهارم /ترجمه ابوالقاسم پاینده /چاپ پنجم /ناشر/اساطیر/سال 1375صفحه 1291)) 
......................................................................................................... 
عایشه گفت:فرشته بصورت من نازل شد"هفت ساله بودم که زن پیامبر شدم "نه ساله بودم که به خانه او رفتم "دوشیزه بودم که زن او شدم و هیچیک از زنان وی در این مزیت مانند من نبود"ووقتی وحی می آمد من با او زیر یک لحاف بودم ومرا از همه کس بیشتر دوست داشت!>(تاریخ طبری/جلد سوم /چاپ پنجم1375/ترجمه ابوالقاسم پاینده/ناشر/اساطیر/صفحه 931/)) 
پاسخ: 
این متن مملو از بی شرمی در حوزه ها و دانشگاه های دمیای اسلام تدریس می شود و جهان را به سبب یک لغزش تصویری از پیامبر والا لبریز هیاهو می کنند.
 
 
 
 
آمون : مطلب، اینجاست :  
 
 
 
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

شیخ احمد قمی، قدیمی ترین مبلغ دینی/مذهبی شیعه 12 امامی در تایلند، مسافرت و مهاجرت به تایلند،سرزمین طلا و تبلیغ شیعی امامیه

یکشنبه 19 خرداد 1392 ساعت 03:02 ق.ظ
؟
شنبه 18 خرداد 1392 ساعت 01:41 ب.ظ
http://abna.ir/data.asp?lang=1&id=426949 
لااقل این لینک رو تائید بکنین
پاسخ:
باز نشد ولی تایید شد. نوسازی بلاگ اسکای نیز هنه چیز زا به هم ریخته  
 
 
 
 
آمون : این هم محتوای لینک :  
 
فیلم/ «شیخ احمد قمی» پرچمدار گمنام تشیع در تایلند
به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ شیخ احمد قمی 430 سال قبل به منظور معرفی مکتب اسلام و تشیع به تایلند رفت و امروز در دانشگاه تربیت معلم آیوتایا مدفون می باشد.
در مقابل مقبره‌اش، کتیبه‌ای سنگی قرار دارد که به صورتی مختصر اما دقیق، زندگینامه وی به زبان انگلیسی و تایلندی به این مضمون بر روی آن نقش شده است: شیخ احمد نخست وزیر (صدر اعظم) دولت تایلند در آیوتایا، در محله پایین شهر در شهر قم، مرکز دینی ایران در سال ۱۵۴۳ به دنیا آمد. وی شیعه اثنی عشری بود و در زمان شاه نارسون کبیر به آیوتایا مهاجرت کرد. سنگ مزار شیخ احمد از مرمر سفید و به ارتفاع بیش از یک متر ساخته شده است که همه روزه با گل‏های رنگارنگ تازه تزئین می‏شود. 
 
تدوین: سجاد ظاهری
 
 
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

تخت جمشید نیمه تمام/ناتمام/نوساز/ دستکاری شده هخامنشیان و مرمت/ترمیم حجاریها و آواربرداری توسط ایرانشناسان و مستشرقان اروپایی

یکشنبه 19 خرداد 1392 ساعت 02:56 ق.ظ
شنبه 18 خرداد 1392 ساعت 01:05 ب.ظ
در یکی از نوشته های تان از قدمت بخشی از تخت جمشید و وجود آوار می خواندم. برداشتم از نظر شما این بود که به پیشینه ی تخت جمشید اعتقاد دارید البته شاید منظورتان این بود که این فضا قدیمی است اما دست کاری شده. با توجه به این که این مکان را کلا نوساز می دانید اگر ممکن است شفاف سازی بفرمایید. تخت جمشید نوساز است یا یک مکان باستانی اما با دست کاری و تغییر هویت.
پاسخ:
یادداشت ها را دویاره بخوانید.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

خانوم هلن توماس و استعفا به علت خاورمیانه Helen Thomas on Her Resignation and Middle East انقطاع نسل بنی اسرائیل و یهودیان

شنبه 18 خرداد 1392 ساعت 01:23 ب.ظ
abbas
شنبه 18 خرداد 1392 ساعت 07:47 ق.ظ
http://www.youtube.com/watch?v=2M1Qo83CoGU
پاسخ:
متاسفانه باز نشد.  
 
 
 
 
آمون : این هم در ادامه قبلی است :
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

خانم هلن توماس و ادعای عبرانی/بنی اسرائیلی نبودن یهودیان امروزین Helen Thomas Asserts Israeli Jews Not Semites و نفی عبرانیت

شنبه 18 خرداد 1392 ساعت 01:13 ب.ظ
abbas
شنبه 18 خرداد 1392 ساعت 07:30 ق.ظ
http://www.youtube.com/watch?v=mvdI1XsgSmA
پاسخ:
این یکی هم باز نشد.  
 
 
 
 
آمون : فیلم که دیده نشد ولی احتمالا ادعای عدم رابطه بین بنی اسرائیل و یهودیان امروزین است.  
 
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

کتابخانه دیجیتال نور و آرشیو رایگان دسترسی به نسخه های عکسی و متنی تاریخ اسلام، تواریخ طبری،بلعمی،یعقوبی،الفهرست ابن ندیم و ...

شنبه 18 خرداد 1392 ساعت 01:38 ق.ظ
محمد اوجال
جمعه 17 خرداد 1392 ساعت 02:23 ب.ظ
"کتابخانه دیجیتال نور"، منبعی بسیار غنی برای دوستان اهل تحقیق بنیان اندیشانه: 

http://www.noorlib.ir/view/ 

در این سایت نسخه عکسی و متنی بسیاری از کتب در موضوع اسلام و تاریخ اسلام، از جمله تواریخ طبری و یعقوبی و بلعمی و کتاب الفهرست و ...، قابل دسترسی است (با عضویت رایگان).
پاسخ:
ممنون اقای اوجال
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

انتخابات ریاست جمهوری ایران و مقاله ناصر پورپیرار در مورد منازعات و مناظرات و مبارزات سیاسی نامزدهای انتخاب رئیس جمهور

جمعه 17 خرداد 1392 ساعت 03:01 ب.ظ
شهاب
جمعه 17 خرداد 1392 ساعت 02:18 ق.ظ
سلام استاد.هم چنان بی صبرانه منتظر مقاله شما در باب انتخابات 92 هستیم.چرا اینقدر تعلل می کنید؟فکر می کنم این انتخابات از "نبرد جمهور نهم" غیر قابل پیش بینی تر باشه و تاثیرش در معیشت و آینده مردم بیش از حد عادی خواهد بود.
پاسخ:
قراری با کسی برای چنین نظر نویسی نداشته ام.  
 
 
 
 
آمون : همچنین :  
 
 
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

استاد مجتبی غفوری و اختلاف نظر ناشی از فشار یهودیان و مخالفان بنیان اندیشی با ناصر پورپیرار (ناریا)؛ مستند ابطال شناسنامه

جمعه 17 خرداد 1392 ساعت 02:58 ب.ظ
جمعه 17 خرداد 1392 ساعت 01:22 ق.ظ
استاد عزیز حالا که مشخص شد که مابین شما و آقای غفوری یک سوتفاهم بوده آیا بهتر نیست که این مقاله هواخوری 21 کلا حذف گردد
پاسخ:
بنیان اندیشی مطلبی برای پنهان کردن ندارد.  
 
 
 
 
آمون : عاشق این جور رفتارهام. واقعیت بدون هیچ لاپوشانی و مصلحت اندیشی برای افراد. در اصل باید در حوزه یادداشت هواخوری 21 قرار می گرفت، اما عظمت جمله، آن را در نقاط عطف و انسان سازی قرار داد. برای مطالب بیشتر، بنگرید به :  
 
 
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

ازدواج پیامبر اسلام(ص) و عایشه در سن 6 سالگی، زفاف در سن 9 سالگی، تنها زن/همسر باکره پیامبر اکرم، امتیازات عایشه بر دیگر زنان

جمعه 17 خرداد 1392 ساعت 02:51 ب.ظ
khalil
جمعه 17 خرداد 1392 ساعت 12:39 ق.ظ
خوله پیمبر را دعوت کرد که بیامد و عایشه را عقد کرد ودرآن هنگام وی (عایشه) 6سال داشت ((تاریخ طبری /جلد چهارم /ترجمه ابوالقاسم پاینده /چاپ پنجم /ناشر/اساطیر/سال 1375صفحه 1291)) 
......................................................................................................... 
عایشه گفت:فرشته بصورت من نازل شد"هفت ساله بودم که زن پیامبر شدم "نه ساله بودم که به خانه او رفتم "دوشیزه بودم که زن او شدم و هیچیک از زنان وی در این مزیت مانند من نبود"ووقتی وحی می آمد من با او زیر یک لحاف بودم ومرا از همه کس بیشتر دوست داشت!>(تاریخ طبری/جلد سوم /چاپ پنجم1375/ترجمه ابوالقاسم پاینده/ناشر/اساطیر/صفحه 931/))
پاسخ:
این متن مملو از بی شرمی در حوزه ها و دانشگاه های دمیای اسلام تدریس می شود و جهان را به سبب یک لغزش تصویری از پیامبر والا لبریز هیاهو می کنند.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

احوالپرسی و جویای حال ناصر پورپیرار شدن به دنبال بی خبری ناشی از غیر فعال شدن موقت سرویس وبلاگ دهی بلاگ اسکای

جمعه 17 خرداد 1392 ساعت 02:17 ب.ظ
khalil
جمعه 17 خرداد 1392 ساعت 12:03 ق.ظ
استاد خیلی خوشحال شدم جوابی از شما شنیدم چند روزی نگران بودم.
پاسخ:
از عنایات و تعارفات شما ممنونم.
 
 
 
آمون : بازتابی به :  
 
 
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، هفتمین رئیس جمهور ایران و انقلاب اسلامی، تبلیغات انتخاباتی نامزدهای رئیس جمهوری و مبارزات

جمعه 17 خرداد 1392 ساعت 02:15 ب.ظ
پنج‌شنبه 16 خرداد 1392 ساعت 11:31 ب.ظ
با سلام 
استاد با توجه به داغ بودن بحث انتخابات بفرمایید راجع به صحبت های تعداد قلیلی از افراد اصلاحات که باید به نویسندگان و پژوهشگران اجازه چاپ کتابهایشان را داد چه نظری دارید . آنهم با تجربه هشت سالی که گذشت .؟
پاسخ:
از قبیل این وعده ها زیاد داده اند. ضمنا گرمی حیات در هیاهوی انتخابات احساس نمی شود.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

نگرانی دوستان از بی خبری و بی اطلاعی از اوضاع و اخبار آقای ناصر پورپیرار به علت به روز رسانی/ارتقای برنامه بلاگ اسکای blogsky

پنج‌شنبه 16 خرداد 1392 ساعت 02:45 ب.ظ
khalil
پنج‌شنبه 16 خرداد 1392 ساعت 11:58 ق.ظ
استاد عزیز خدا نکنه آیا اتفاقی برایتان افتاده؟؟ 
چند روزیست که از کامنتها و پاسخهایتان خبری نیست.
پاسخ:
بلاگ اسکای مشغول خانه تکانی بود و اجازه کار نمی داد.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

زبانهای یدیش، زبانهای خاص یهودیان برای ایجاد ارتباط درون قومی و بین خود یهودیان، زبان های زرگری برای انتقال رمزآلود مقصود گوینده

پنج‌شنبه 16 خرداد 1392 ساعت 12:02 ب.ظ
دوشنبه 13 خرداد 1392 ساعت 09:20 ب.ظ
استاد شاگردانتان در معنی یدیش گیر کرده اند و هر کدام یک چیز می گویند.
این naina pagwan هم که چنان از هخامنشیان و و باباطاهر می گوید که انگار اصلا یادداشتها را نخوانده است.
درضمن لطفا آن سوال فارسی-یهودی را بی پاسخ نگذارید چون ما حیران کشف حقیقت هستیم.
پاسخ:
چون نمی توانم قریب ده هزار صفحه مطلب را برای هر پرسشگری تکرار کنم، آسان تر این است که یادداشت ها را با دقت بیش تری بخوانند.
 
 
 
 
 
آمون : بالاخره این بلاگ اسکای، کوه رو کند و جابجا کرد و خودش رو ارتقا داد ولی چیز خوبی ظاهرا از آب در نیومده! این مطلب، در تداوم این یادداشت است :  
 
 
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

نقش ارامنه مهاجر به ایران در مشابهت فرهنگی و تولید محصولات غذایی یکسان با اسامی مختلف، سوغات آذربایجانی نوقا(ریس) و گز اصفهان

پنج‌شنبه 16 خرداد 1392 ساعت 11:52 ق.ظ
Aydın
دوشنبه 13 خرداد 1392 ساعت 02:35 ب.ظ
با سلام

در آذربایجان سوغاتی است خوردنی که این شیرینی با نام نوقا که بعضا ریس گفته می شود معروف شده است در تبریز این شیرینی جایگاه ویژه ای دارد . در اصفهان نیز شیرینی معروفی وجود دارد که از لحاظ شکل و رنگ و ساخت بسیار شبیه به نوقای تبریز می باشد و اکثرا مثل نوقای تبریز مغزدار هستند و از گردو و پسته و مغز بادام برای متنوع و خوشمزه کردنشان استفاده می شود . بر اساس تحقیق کوچکی که بنده انجام دادم این دو شیرینی ذاتا یکی است و در تبریز به نام نوقا و در اصفهان با نام گز شناخته می شود . حال چگونه این شیرینی مشترک بین این دوشهر با فاصله مکانی زیادی به وجود آمده اساس مسئله ای است که قصد دارم کوتاه به آن بپردازم . از جمله اقوامی که در دو شهر اصفهان و تبریز زندگی می کنند و از معماران و سازندگان سنگ بنای این شهر ها می باشند می توان ارامنه مسیحی را نام برد که جمعیت قابل توجهی را هم در اصفهان و هم در تبریز دارا می باشند . و جالب اینجاست که صاحب یکی از قنادی معروف و قدیمی تبریز شخصی نیست جز یک ارمنی که نیازی به بیان اسم ایشان در این جا نمی دانم و فکر می کنم کلیت قضیه برای همگان روشنتر شد . البته این مسئله در دیدارم با استاد تقویت شد و با یک بررسی کوتاه این مسئله برایم روشنتر شد زمانی که استاد گز تبریز را تعارف کردند .

بر اساس تحقیقاتی که بنده انجام داده ام تقریبا تمامی عطاری ها و به قول صحیح تر «طبیب علفی های» تبریز و اکثر شهرهایی که برای گردش به آنجا ها سفر کرده ام از سادات هستند و این شک بر انگیز است که چگونه این حرفه فقط در بین سادات رواج یافته و دیگر مردم نتوانسته اند به آن وارد شوند . چون نفوذ بسیار زیادی از طرف آنوسی ها در جوامع پزشکی وجود دارد و در ذهن عوام و به اصطلاح پزشکی سنتی ، بسیار جایگاه مهمی دارد .

در ضمن استاد خواهشا مطلب جدید را کمی زودتر نصب کنید تا شاید کامنت های بی نام و تولید کننده اغتشاش آنوسی ها کمی فروکش کند .

با تشکر
پاسخ:
در راه است. دعا کنید سلامت به مقصد برسد.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

جمعیت یهودیان/کلیمیان/جهودان شهر همدان ایران، لقب ادبی-دینی بابا

دوشنبه 13 خرداد 1392 ساعت 10:00 ب.ظ
naina pagwan
دوشنبه 13 خرداد 1392 ساعت 2:22 PM
....زبان کلیمیان همدان " فهلوی" بوده که موقع تلفظ کلمات به آنها کسره میدادند. کلیمیان به این زبان "راجی" می گفتند . که هنوز در بین بعضی خانواده های یهودی کاربرد دارد.((این زبان به زبان هموطنان زرتشتی بسیار نزدیک است. ))
علت پیدایش و "ابداع" این زبان آن بوده  که اگر گفتگوی خصوصی بین گروهی از یهودیان پیش می آمده و آنها نمی خواستند که مردم دیگر و یا حتی یهودیان دیگر از آن مطلع شوند به این زبان تکلم می کردند. یهودیان به این نوع زبان های اختراعی به طور کلی (یدیش) می گویند.
اکثر یهودیان همدان در قدیم فاقد سواد فارسی بودند و سواد آنها به عبری محدود می شد .و اگر مطلبی می خواستند بنویسند به خط عبری و زبان فارسی می نوشتند .یعنی حروف آنرا با حروف فارسی تطبیق می دانند.اما کلماتش عبری بود. که به آن( فارسیهود )گویند.
تعداد کلیمیان همدان در قدیم بسیار زیاد بوده به طوری که یکصد سال پیش بازار همدان به نام بازار کلیمیان شناخته شده بود.
همدان در زمان معروف به هخامنشیان یکی از پرجمعیت ترین مراکز یهودنشین ایران بوده است.
در قدیم مدتی تبلیغات بهائیگری در میان کلیمیان همدان صورت گرفت و تعدادی از یهودیان آن منطقه بهایی شدند.
یهودیان به شخصیت های برجسته فرهنگی ادبی یا دینی خود گاها لقب "بابا" یا (ابا) می دهند. 
مانند لقبی که به باباطاهر عریان داده شده.
آرامگاه باباطاهر با گنبد فیروزه ای منشوری شکل بر قاعده ای هشت ضلعی بر بالای تپه ای کم ارتفاع قرار گرفته  که سقف آن کاشیکاری معرق است. 
احداث بنای آرامگاه در سال 1344 خورشیدی با همت انجمن آثار ملی و شهرداری وقت همدان صورت گرفته....
پاسخ:
naina pagwan خانم پاگوان. هنوز هم همدان مملو از کلنی های کوچک یهودیان شیر شیره فروش است.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

استاد پروفسور دکتر دکتر محمود حسابی، حافظ کل قرآن کریم، حفظ قرآن

دوشنبه 13 خرداد 1392 ساعت 09:57 ب.ظ
کامبیز
دوشنبه 13 خرداد 1392 ساعت 11:37 AM
با عرض سلام 
ببخشید یک سوال داشتم در مورد یاداشت209 در باب منابع فارسی2 که در ان از محمود حسابی به عنوان باستان گرا و اسلام ستیز بی کنترل نام برده اید ایا پرفسر حسابی معروف رو میگویید که حافظ قران بوده یا نه؟
پاسخ:
با پروفسور حسابی حافظ قرآن آشنا نیستم.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

مریم مجتهد زاده، همسر دیپلمات ربوده شده ایرانی؛ پیروز مجتهدزاده

یکشنبه 12 خرداد 1392 ساعت 07:16 ب.ظ
یکشنبه 12 خرداد 1392 ساعت 1:55 PM
http://www.qudsonline.ir/NSite/FullStory/News/?Id=127462&Titr=%DA%AF%D9%81%D8%AA%20%D9%88%DA%AF%D9%88%20%D8%A8%D8%A7%20%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%20%D8%AF%DB%8C%D9%BE%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%AA%20%D8%B1%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%87%20%D8%B4%D8%AF%D9%87%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%84%D8%A8%D9%86%D8%A7%D9%86%20+%D8%B9%DA%A9%D8%B3
پاسخ:
وابستگی و ماجراهای پیچیده ای که سر نخ آن به نام هایی محل درنگ می رسد. یک منکر خدا که یک موسوی مسلمان می کند و حوادث بی صورت دیگر او را در گوشه ای از مراکز حساس دولت می نشاند.
 
 
 
 
 
 
آمون : و جالب اینکه امروز، روز مجتهدزاده هاست! مانند :  
 
 
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

ترکی و فارسی و دیگر زبان های یدیش یهودیان مهاجر به ایران و ترکیه

یکشنبه 12 خرداد 1392 ساعت 07:04 ب.ظ
حسن طالب زاده
یکشنبه 12 خرداد 1392 ساعت 12:04 PM
آقای پورپیرار من با خواندن متن هایی نظیر متن زیر فکر می کنم که شما زبان فارسی را مادر دیگر زبانهای منطقه می دانید.
http://w3.naria.ir/view/1.aspx?id=596:
"در نتیجه به وضوح می بینیم که متن ۱۲۰ ساله ی تورات که با اصطلاح امروز ترکی خوانده می شود، برای کسب الفاظ لازم، از لغات دو زبان، فارسی و عربی برداشت کرده، حال آن که متن فارسی، که از توراتی ۱۵۵ ساله اخذ شده، تنها از نه لغت عرب: جزیه، جمیع، اعمال، قوت، تفصیل، عظمت، معظم، ایام و مکتوب، کمک گرفته است. پس در زمان ترجمه تورات به ترکی، مترجم به دو مخزن کلام، یعنی فارسی و عربی و به هنگام برگرداندن آن به فارسی، تنها لغات کمکی یک زبان، یعنی عربی را در اختیار داشته است. آیا چنین نگاه بدیعی نمی گوید که یدیش منطقه پوریم، که اینک فارسی گفته می شود، نسبت به یدیش منطقه ی طوفان، که اینک ترکی می نامیم، نه فقط مستقل تر و کارآ تر، بل قدیم تر نیز بوده است؟! از این منظر و در مجموع معلوم می شود که هر دو یدیش منطقه پوریم و حوزه طوفان، بی دریافت کمک وسیع از لغت و قوانین گویش عرب، هرگز توان تبدیل به زبان و اعلام عرض اندام فرهنگی را نداشته اند!"
آیا استنتاج از متن بالا این نیست که زبان فارسی قدیم ترین یدیش این منطقه است که برای تکمیل خود از زبان عربی کمک گرفته و سپس باعث تکامل زبان های دیگر منطقه از جمله ترکی شده است و به نوعی مادر این زبانهاست. اگر چنین نیست لطفا کمی بیشتر توضیح دهید که منشا زبانهای یدیش این منطقه از کجاست و چگونه فارس زبانان که برای خود حکومت و پادشاه داشته اند به این منطقه کوچانده شده و هویت خود را فراموش کرده اند و غیر فارسها از کدام مناطق بربر نشین آمده اند که حتی لغات انتزاعی در زبان یدیش خود ندارند؟
پاسخ:
«یدیش منطقه پوریم، که اینک فارسی گفته می شود، نسبت به یدیش منطقه ی طوفان، که اینک ترکی می نامیم».

این دو جمله و یادداشت های مربوطه را چند بار بخوانید.
 
 
  
 
 
 
یکشنبه 12 خرداد 1392 ساعت 1:32 PM
آقای پورپیرار یادداشتها را خواندم. 
آیا منظور از یدیش این است که یهودیان به هر منطقه وارد می شدند از زبان همان مردم برای تولید داده های فرهنگی و مذهبی استفاده می کنند که نتیجه برخود زبان قبلی با زبان بومی میشود یدیش؟
اگر اینطور باشد چگونه می گویید ایران خالی از سکنه بوده؟ 

         
      
پاسخ:
یک بار دیگر هم بخوانید.
 
 
 
 
 
آمون : مطالب خط یدیش :  
 
 
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

تاریخچه/تاریخ/ریشه/وجه تسمیه/ نامگذاری طهران/ تهران؛ یاقوت حموی

یکشنبه 12 خرداد 1392 ساعت 07:00 ب.ظ
محمد اوجال
یکشنبه 12 خرداد 1392 ساعت 03:56 AM

به دنبال تاریخ تبدیل املای "طهران" به "تهران" بودم که در ویکیپدیان به مطلب زیر برخوردم. جهت انساط خاطر...

«یاقوت حموی مورخ یونانی الاصل عرب زبان در معجم‌البلدان تعریفی از طهران کرده و وضع این آبادی را در قرن ششم و هفتم نشان داده است که به شرح زیر است: (( طهران به کسر (طاء) و سکون (ها) و را و نون در آخر ، کلمه ای است عجمی و ایشان تهران تلفظ میکنند چون در زبان ایشان طاء وجود ندارد. این آبادی از دیه های ری است و میان آن دو قرب سنگ فاصله است. مردی راستگو از مردم ری مرا خبر داد که این آبادی دیهی بزرگ است که بناهای آن در زیر زمین بنیان یافته است و هیچکس جز به ارادهء مردم بدانجا راه نمی یابد و در بیشتر اوقات ایشان نسبت به سلطان وقت راه خلاف و سرپیچی می پیمایند و وی را جز مدارای با ایشان چاره ای نیست. آنجا را دوازده محله است که هر کدام را با دیگری نزاع است و مردم محله ای به محله دیگر در نمی آیند. آن را باغ و بوستان فراوان است که همچون شبکه ای بناها را در میان دارد و خود حائلی در برابر تهاحم به حساب می آید. وی گفت مردم آنجا با وجود محفوظ بودن با گاو کشت نمیکنند و این کار را با بیل انجام میدهند از آن روی که ایشان را دشمن فراوانست و می ترسند که گاوشان به غارت برود)).»
پاسخ:
هنوز حوزه و دانشگاه ها چنین کتابی را مرجع معرفی می کنند!
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

پیروز مجتهد زاده،استاد دانشگاه تهران و درخواست حذف ناصر پورپیرار

شنبه 11 خرداد 1392 ساعت 11:18 ب.ظ
شنبه 11 خرداد 1392 ساعت 9:28 PM
http://www.varzesh3.com/news.do?itemid=1011377&title=%D9%86%D8%A7%D9%85_%D8%AC%D8%B9%D9%84%D9%8A_%D9%84%D9%8A%DA%AF_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA_%D9%8A%DA%A9_%D8%AA%D9%88%D9%87%D9%8A%D9%86_%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D9%87_%D8%A7%D8%B3%D8%AA
پاسخ:
به گمانم همین آقا یکی دو سال پیش به مسئولین جمهوری اسلامی خط خفه کردن مرا داده بود.  
 
 
 
 
آمون : همین موجود زنده اکسیژن هدر ده در مقاله ای در روزنامه اطلاعات، خواستار اشد مجازات برای ناصر پورپیرار شده بود. مال چند سال پیش بود. شاید پنج سال. این حاملین دموکراسی! و این مدعیان آزادی بیان، اصلا یک وضعی!  
 
 
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

یدیش، زبان های گویشی یهودیان/جهودان پراکنده در مناطق غیر کلیمی

شنبه 11 خرداد 1392 ساعت 10:07 ب.ظ
شنبه 11 خرداد 1392 ساعت 8:56 PM

واقعا نمی تونم تو این همه یادداشت معنی یدیش رو پیدا کنم لطفا خیلی کوتاه بفرمایید منظور از اینکه یک زبان یدیش است یعنی چه؟
پاسخ:
به سایت ناریا بروید و یدیش را جست و جو کنید.  
 
 
 
آمون : موضوع مطرح شده قبلی :  
 
 
 
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo
<<    1       2       3       4       5       ...       87    >>

هیچ نظری موجود نیست: