ترجمه یادداشت قلم به عربی (قلم)شنبه 3 مهر 1389 ساعت 12:37 PM مسعود سنجری پنجشنبه 25 شهریور ماه سال 1389 ساعت 2:06 PM برادر بزرگ استاد پورپیرار سلام علیکم یادداشت اول از مجموعه قلم بروی وبلاگ عربی حق و صبر نصب گردید و از آدرس زیر قابل مشاهده است. مترجم در ترجمه این یادداشت به ترجمه برادر طالب الحق نیز نگاهی دشته است. از شما استاد گرامی و دوستان عزیز خواهشمندم در صورت دیدن خظا در انشای متن یادداشت مارا از راهنمایی خود بی دریغ نگذارند. والسلام علیکم فی امان الله http://haghvasabr2.vatanblog.com خط عرب و کاربردهای قدیم آن (زبان ها)شنبه 3 مهر 1389 ساعت 12:36 PM مهدی - مهدی پنجشنبه 25 شهریور ماه سال 1389 ساعت 1:09 PM وجود حروف مقطعه در قرآن، که مسلماً ثبت و نحوه قرائت آنها بعد از نزول قرآن انجام نگرفته، نشان می دهد که حروف الفبای عرب در زمان نزول قرآن دارای نام هایی مشخص و برابر با نام های کنونی بوده است. همین نکته بدون نیاز به رجوع به هیچ کتیبه عرب زبانی با اطمینان کافی وجود کتابت و حد معینی از بلوغ آن را در میان اعراب پیش از نزول قرآن نشان می دهد. با احترام مهدی پاسخ: آقای مهدی - مهدی. خط عرب تا زمان فراهم آمدن ابزار مطمئن نگارش، یعنی قلم نی، تنها کاربرد محلی و در روابط اجتماعی چون داد و ستد و نامه نگاری خصوصی و ابراز تعهد و تصفیه حساب و از این نوع، کاربرد داشته است، نه تولید کتاب. از این است که تاکنون پاره ای از یک کتاب با خط خام عرب نیافته ایم. منشور حقوق بشر کورش و پوریم (پوریم)شنبه 3 مهر 1389 ساعت 12:33 PM مهدی - مهدی چهارشنبه 24 شهریور ماه سال 1389 ساعت 11:42 PM سخناناحمدینژاد درمراسمرونمایی از منشورکوروش رئیس جمهور این منشور را حقیقت یگانه پرستی عنوان کرد و ادامه داد: حرکت کوروش برای فتح بابل در حقیقت برای دفاع از قوم یگانه پرست آن روز یعنی پیروان حضرت موسی (ع) بود؛ همانان که امروز آنها را یهودی مینامند و کوروش برای نجات یگانه پرستانی که در چنگال ظالمان بودند حرکت کرد و بعد از فتح بابل، فرمان آزادی اندیشه و عقیده را صادر کرد؛ همان چیزی که همه پیامبران و یگانه پرستان آن را فریاد میزدند http://www.asriran.com/fa/news/135829/%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C-%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%86%D8%B4%D9%88%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B4%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%AA-%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA پاسخ: آقای مهدی - مهدی. این روضه خوانی نیمه کاره را باید چنین ادامه می داد: سپس اخلاف این آزادی بخش به همراه یهودیان آزاد شده، سی قوم و ملت بزرگ و متمدن شرق میانه را، که در اسارت یهود نیز مسئولیتی نداشتند، در توطئه برنامه ریزی شده ای به نام پوریم، قتل عام کردند. شکسته نفسی دوستان (دوستانه)شنبه 3 مهر 1389 ساعت 12:33 PM عابدی چهارشنبه 24 شهریور ماه سال 1389 ساعت 11:04 PM سلام استاد خسته نباشید. قبلا نیز خواهش کرده بودم من را با القاب گوناگون که اصلا به من نمی چسبد، شرمنده نکنید. این گونه ابرازات شما، باعث شده است دوستان، نام من را با نام استاد غفوری هم ردیف نمایند!؟ حال آن که همه می دانیم نتوانسته ایم حتی یک سر سوزن از زحمات این استاد بر آییم. امید وارم ترتیب اثر بنمایید. دوست و شاگرد حقیر شما، عابدی. پاسخ: آقای عابدی. سهم شما در باز نگهداشتن تریبون بنیان اندیشی انکار ناشدنی و به یاد ماندنی است. عاملین ایجاد تاخیر و دلایل آن (متفرقه)شنبه 3 مهر 1389 ساعت 12:32 PM چهارشنبه 24 شهریور ماه سال 1389 ساعت 9:04 PM سلام استاد ان شالله تاخیر پیش آمده در نصب ادامه یادداشت ها خیر است ؟ پاسخ: مغروقین در فضولات فراوانی که تولید می کنند، با خراب کاری های فنی فرصت بیان را هدر می دهند و حق دارند زیرا تنبان و زیر انداز تاریخی شان را هم در معرض حراج می بینند! زایش روایت قرآن ! (قرآن)شنبه 3 مهر 1389 ساعت 12:31 PM محمد اوجال اولوتورک چهارشنبه 24 شهریور ماه سال 1389 ساعت 5:14 PM جناب ارشد از اظهاراتتان مشخص است که یا اسلام و شمشیر را به طور کامل نخوانده اید، و یا اساسا آن را درک نکرده اید. فرموده اید: «تمام مسلمین در مورد قرآن یک صدا می باشند. ولی موضوع هنگامی مشکل ساز می شود که هرشخص یا جامعه ای از ایات برداشت متفاوتی دارند.» آیا آنچه امروز باعث بوجود آمدن تفرقه و حتی دشمنی بین مسلمین شده است، برداشت های متفاوت از کلام الله کریم است، یا مسائلی «صرفا تاریخی»، همچون جریان به اصطلاح سقیفه، مسئله «امامت» (بخوانید «انتقال نبوت»!)، و یا خلافت و ... که هیچگونه رد و اثری از آنها در آیات مبین قرآن کریم نمی بینیم؟!! آیا، به عنوان مثال، اختلاف اساسی و اصلی بین تشیع و تسنن (که اگر کتب و نوشته های استاد پورپیرار را به طور کامل و البته بدون بر چشم داشتن عینک تعصب، خوانده بودید، برایتان مسلم و محرز شده بود که این به اصطلاح مذاهب، تماما ساخته و پرداخته «یهود»، در طی 200، 300 سال گذشته هستند)، در مثلا نحوه خواندن نماز، یا مسائلی همچون زکات و خمس و حج و ... است، یا در مسئله تداوم یا عدم تداوم نبوت (= امامت)، و در صورت تداوم، انتقال آن به چه کس یا کسان؟!! مسئله ای که هیچگونه منبع ومبنای قرآنی نداشته و نمی تواند داشته باشد. فرموده اید: «تمام مسلمین در مورد قران یک صدا می باشند.» بله، دقیقا همینطور است که می فرمایید. اما این یک صدایی و توافق، نه بر سر اساس و مبنا قرار دادن مطلق و محض «کلام معبود» در شناخت و آگاهی از «همه چیز دین همان معبود»، بل، در بی اعتنایی به دستورات آن و در طاقچه یا قفسة کتابی رها کردنش، و در جای آن، اصل و اساس قرار دادن و مراجعه صرف به «کلام غیر معبود»، از قبیل حدیث و روایت و کتب سیره و مغازی و ... است! آری، همگی توافق داریم، یا درست تر بگویم، ما را به چنین توافق و تطابقی رسانده اند که اکنون همگی مان کلام الهی را محتاج به تفسیر، و به قول استاد، ویراستاری این و یا آن «عبد» خدا گمان می کنیم؛ دینمان و دستورات آن را، به جای قرآن، از کتب یکسره مجعول احادیث و روایات و سیر و ...، و یهود ساخته های دیگری از قبیل تاریخ نامه طبری و حدیث قدسی شیاد عاملی استخراج می کنیم؛ قرآن را «صرفا برای تبرک و تظاهر، در مراسم خانوادگی و رسمی و اداری، به سفره و تاقچه و میز کار و قفسه ی کتابی» می سپاریم و یا بر سر مریض رو به موتی زمزمه می کنیم! جناب ارشد مسئله این است که اینک مسلمانان و در رأس آنها باصطلاح علمای مسلمان، حتی به هنگام مراجعه مستقیم به کتاب خدا نیز، پیشاپیش ذهنشان مملو و مشحون از احادیث و روایات و قصه های سراسر ساختگی و چرندیات و لاطائلاتی از قبیل مندرجات تاریخنامه طبری، می باشد! و بدیهی است چنین اذهانی، نه به دنبال کشف مستقیم حقایق مربوط به دین اسلام از بطن قرآن، بل در پی یافتن آیه یا آیاتی برای تفسیر آن به سود و در راستای همان دروغها و ترهات موجود در اذهانشان خواهند بود. موفق باشید پاسخ: آقای محمد اوجال اولوتورک. قریب ده روز پیش، در آستانه افطار شیخکی ناشناس با شیرین زبانی، شنوندگان را دعوت به خواندن قرآن می کرد و بلافاصله افزودند: نه این قرآنی که در خانه من و توست: اسلام هیجده گونه قرآن دارد. بدین ترتیب از خواجه حافظ قلابی پیشی گرفت که تنها ۱۴ روایت از قرآن می شناخت. نیاز قرآن به تاویل توسط بندگان (قرآن)شنبه 3 مهر 1389 ساعت 12:30 PM ارشد چهارشنبه 24 شهریور ماه سال 1389 ساعت 2:25 PM با سلام خدمت استاد بزرگوار. ایه ۷ سوره ال عمران هُوَ الَّذِیَ أَنزَلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ مِنْهُ آیَاتٌ مُّحْکَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِینَ فی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاء تَأْوِیلِهِ وَمَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الألْبَابِ ﴿7﴾ اوست کسى که این کتاب را بر تو فرو فرستاد پارهاى از آن آیات محکم است آنها اساس کتابند و دیگر متشابهاتند اما کسانى که در دلهایشان انحراف است براى فتنه جویى و طلب تاویل آن از متشابه آن پیروى مىکنند با آنکه تاویلش را جز خدا و ریشهداران در دانش کسى نمىداند. مىگویند ما بدان ایمان آوردیم همه از جانب پروردگار ماست و جز خردمندان کسى متذکر نمىشود (7) استاد ببخشید اگر متوجه منظورتان نشدم.طبق ایه ۷ سوره ال عمران خداوند دوگروه را متذکر می شود یکی افراد گمراه که پی آیات متشابه می روند که علم تاویل آن را ندارند و دیگر گروهی را متذکر می شود که ریشه داران در دانش است که تاویل این آیات را میدانند. اگر ریشه داران در علم را علما فرض کنیم ، قران بروشنی دارد این وظیفه تاویل قران را بردوش علما میگزارد.و بازم بروشنی هشدار می دهد که کسانی که علم کافی در این زمینه ندارند ،اگر به تاویل قران بپردازند در پی گمراهی خواهند رفت. استاد سوال من اینست که اینجانب چگونه در شمار مردم این گروه قرار می گیرم.؟درصورتیکه در کامنت قبلی ادعا نکرده ام که می توانم قران را تاویل کنم.بلکه گفته ام که قران باید توسط علما و متخصصین خودش مورد تاویل یا تفسیر قرار گیرد. چیزی که خداوند فرموده است. لطفا" مرا راهنمایی فرمایید تا متوجه اشتباه خود شده و تصحیح نمایم. با تشکر بیکران پاسخ: آقای ارشد. آیه را دوباره و دوباره و چند باره بخوانید شاید معلوم تان شد که خداوند فرموده "ما یعلم تاویله الا الله" تفسیر قرآن (قرآن)شنبه 3 مهر 1389 ساعت 12:29 PM ارشد چهارشنبه 24 شهریور ماه سال 1389 ساعت 09:20 AM طی مطالعه کامنت های مختلف کم وبیش در مورد داشتن یک معیار ثابت جهت اتحاد مسلمین که همان قران می باشد صحبت شده است. درحال حاضر نیز چنین چیزی هست.یعنی تمام مسلمین در مورد قران یک صدا می باشند. ولی موضوع هنگامی مشکل ساز می شود که هرشخص یا جامعه ای از ایات برداشت متفاوتی دارند.همینطور که در این کامنت ها قابل دیدن است. استاد شما نیز در سلسله مباحث اسلام وشمشیر نظرات و تفسیرات خود را ارائه دادید.(که حداقل برای من و افرادی را که می شناسم مطالعه نموده اند واقعا" زیبا و بجا بود.) مثلا" در مورد پرداخت خمس در کل قران تنها یک آیه واعلموا أنما غنمتم من شیءفأن لله خمسه و للرسول و لذی القربی و الیتامی و المساکین و ابن السبیل... » (سورۀ انفال، آیۀ41) آورده شده است.در اینجاست که مبحث اینکه آیا غنیمت در مورد جنگ است یا هرچیز منفعت دار پیش می اید.یا مالیات باید جایگزین خمس شود و...با مراجعه به متون و کتابهای عربی غنائم دارای هر دو معنی سود جنگ و هم سود کسب کار است.البته شان نزول و .... بماند. یا حتی در مورد نماز وحج که در تمام مسلمانان از واجبات است نمی توان تنها به قران اکتفا کرد.در قران در مورد کیفیت وانجام حج یا تعداد رکعات نماز صحبتی نشده است.درمورد ارث-ازدواج-طلاق-... پس بنظر بنده جهت ایجاد اتحاد بین مسلمانان نمی توان تنها به قران بدون علمای متخصص در معانی و مفاهیم اکتفا کرد.در نتیجه علاوه بر داشتن همان معیار ثابت که قران است باید علمای مورد تایید در تفسیر قران نیز داشته باشیم. پاسخ: آقای ارشد. از خودتان بپرسید چرا بدون دستور قرآنی ختنه می کنید؟! همین که معتقدید قرآن به ویراستاری علما نیاز دارد، در شمار مردمی قرار می گیرید که در آیه ۷ سوره آل عمران معرفی شده اند. زیر نویس عربی (مستند طوفان نوح)شنبه 3 مهر 1389 ساعت 12:28 PM طالب الحق سه شنبه 23 شهریور ماه سال 1389 ساعت 02:22 AM استاد تا حالا کسی کلیپ ها را زیر نویس عربی کرده؟؟ پاسخ: آقای طالب الحق. تا آن جا که می دانم کلیپ طوفان نوح زیر نویس عربی دارد. زخم هایی بر پیکره (در راه اتحاد مسلمین)شنبه 3 مهر 1389 ساعت 12:27 PM محمد اوجال اولوتورک سه شنبه 23 شهریور ماه سال 1389 ساعت 02:03 AM استاد با سلام و عرض ارادت به نظر من جواب سوالی که مطرح فرموده اید به طور مختصر و مفید در قرآن قویم مضبوط است: « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللهِ عَلَیْکُمْ اِذْ کُنْتُمْ اَعْدَاءً فَاَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَاَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِه اِخْوَانًا وَکُنْتُمْ عَلى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَاَنْقَذَکُمْ مِنْهَا کَذٰلِکَ یُبَیِّنُ اللهُ لَکُمْ اٰیَاتِه لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ. وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ اُمَّةٌ یَدْعُونَ اِلَى الْخَیْرِ وَیَاْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَاُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ. وَلَا تَکُونُوا کَالَّذینَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَیِّنَاتُ وَاُولٰئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظیمٌ. » (آل عیمران، 103، 104 ، 105 ) پاسخ: آقای اوجال اولوترک. نصایح قرآن به واقع هم منجز و مفیدترین بیان در هدایت انسان است، اما این جا سخن از نحوه عمل در مسیر برقراری وحدت میان مسلمانان است. مثلا باید گمان کنیم ناگهان خطیبان اهل سنت اعلام خواهند کرد ماجرای سقیفه با راه حق منطبق نبوده و به عنوان جریمه وضو گرفتن و مهر نهادن و دست باز نماز خواندن را به سیاق شیعیان می پذیرند و یا شیعیان حق سیاسی و خانوادگی امام علی را ندیده می گیرند؟ سئوال در باب نحوه آن تحول منجر به صلح و تحمل یکدیگر و برقراری وحدت است و می خواهم بگویم اجزاء این تفرقه چنان از هم پاشیده است که به نظر مرمت نشدنی می آید. |
درباره نظرات ارسال شده و پاسخ هایی که استاد ناصر پورپیرار ارائه می دهند
شنبه، مهر ۱۷، ۱۳۸۹
صفحه چهارم
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر