حاشیه هایی اطراف قرآن به منظورهای خاص (قرآن)یکشنبه 28 شهریور 1389 ساعت 5:27 PM مسعود سنجری پنجشنبه 10 تیر ماه سال 1389 ساعت 11:53 AM برادر بزرگ استاد پورپیرار سلام علیکم اگر قصد داشته باشیم تا مجادلات این چند روز اخیر را به نقد بکشیم - که در آنها حتی شخصیت صبوری مانند استاد غفوری نیز سکوت را کنار گذاشتند- آنگاه یاددآوری این موضوع ضرورت پیدا می کند که تمام تلاشهای صورت گرفته برای تولید ترجمه ها؛ تفاسیر؛قصص القرآن؛شأن نزول آیات؛احادیث و سیره ها برای جایگزینی و پوشاندن قرآن در زیر انبوهی از مهملات است تا قرآن نیز سرنوشتی مانند تورات و انجیل پیدا کند. با توجه به نوع نگارش انجیلها و توراتها مشاهده می شود که آیات این کتب در ذیل قصص و روایات آورده شده اند اما در قرآن چنین چیزی تاکنون رخ نداده و ما با خواندن قرآن مستقیما آیات را تلاوت می کنیم. با این توصیف حساسیت های شما در خصوص جعلی بودن کتب فوق الذکر -که هدف نهایی از تدوین مستمر و متنوع آنها غلبه بر نص صریح قرآن است-اهمیتی دوچندان پیدا می کند که امیدوارم برای محققین و ناقدین هم قابل درک و فهم باشد. با آرزوی سلامتی برای شما والسلام علیکم فی امان الله پاسخ: آقای سنجری. در مواردی این زد و خوردهای کلامی مختصر برای پرده برداری از رخسار منکران اصالت قرآن کافی است. غریب نمایی ظاهرا آشنایی به نام 206 (عجز و آوارگی مخالفان)یکشنبه 28 شهریور 1389 ساعت 5:26 PM + پنجشنبه 10 تیر ماه سال 1389 ساعت 11:36 AM طبق آخرین اطلاعات و تحقیقات به عمل آمده منتقد مورد نظر جناب اتفاق نمی باشد!!ایشان این قضیه را تکذیب کرده و کاملا نسبت به آن اظهار بی اطلاعی نموده اند! والله اعلم پاسخ: کامنت شما را با نام+ تایید کردم که با پنجمین نام شما هم آشنا شده باشیم: ره، سه نقطه، سئوال علامت + و آن دیگری. روشنفکری در باب قرآن (قرآن و تحریف ناشدگی آن)یکشنبه 28 شهریور 1389 ساعت 5:24 PM اترش چهارشنبه 9 تیر ماه سال 1389 ساعت 11:14 AM سلام جناب غفوری کنون قرآن بصورت کتاب در دستان ماست پس بالاخره یک زمانی در گذشته قرآن برای اولین بار بصورت کتاب در آمده است گیرم اصلا تاریخ کتابت شدن آن را صد سال پیش رقم بزنیم. آن اولین کتاب ها می شود کهن ترین کتاب های قرآنی. در اینجا زمان کتابت مهم نیست بحث بر سر قدیمی ترین نمونه های قرآن بصورت کتاب است. در این نمونه ها غلط املایی دیده می شود، حرکت اعراب در بعضی متفاوت است و شمارش آیات یکسان نیست. درست است که این کتاب ها با وسواس بسیار نوشته شده اند و امانت کامل در منتقل کردن درست متن در نظر بوده اما خوب کاتب آن انسان بوده و انسان هم جائز الخطاست. در میان صدها صفحه این موارد جزئی و اندک اند و در قرآن های بعدی تصحیح شده اند. اینکه بگوییم در دنیا هرچه قرآن نوشته شده است کپی دیگری است و اختلافی در حد یک نقطه هم ندارند با واقعیت همخوانی ندارد و منظور من هم همین است. بدون مدرک هم که سخن نگفته ام. در ضمن توجه داشته باشید که نام سوره ها در قرآن های گذشته وجود نداشته همچنین دسته بندی مکی مدنی و این موارد جدیدا به کتاب های قرآن اضافه شده اند. جناب نتاب، اما چنین نیست که همه ی اشتباهات تا آخرین مورد آن تصحیح شده باشد. امیدوارم خداوند فرصت و مجال پرداختن به اشتباهی در اعراب گذاری را که در قرآن امروزی هم وجود دارد در اختیارم قرار دهد. جناب پورپیرار، فروم جمع نشد، سوت و کور شد آن هم بعد از برخورد شدید شما و تعییر حالت دادنش. فروم همچنان سرجایش است و هرکسی توانی در خود می بیند بسم الله، قدم پیش بگذارد: http://forum.naria.ir پاسخ: در باب آن روشن فکری چرتی چه می توان گفت که جز قصه را نمی فهمد؟ بنیان اندیشی در تحریف ناشدگی قرآن (قرآن و تحریف ناشدگی آن)یکشنبه 28 شهریور 1389 ساعت 5:21 PM مجتبی غفوری چهارشنبه 9 تیر ماه سال 1389 ساعت 03:32 AM با سلام به دلایلی قصد کردم وارد بحث های بیهوده نشوم ولی گاهی اوقات حرف هایی رد و بدل میشود که ... . جناب اترش حاصل ۲۷۰ مقاله ایران شناسی در آخر بدینجا ختم شد که بدلایل بسیار ازجمله دلایل فنی امکان وجود کتاب کهن وجود ندارد بحث بر سر مقایسه لت نوشته های اولیه و قران های فعلی ایست بنده از شما و برخی دوستان تعجب می کنم که چرا با توجه به اینکه در نتیجه گیری ها متوجه قضایا میشوید ولی در تحلیل جزئیات به همان مطالب انحرافی توسل می جویید . مانند آن کسی نباشید که بعد از ۲۷ صفحه کاغذ سیاه کردن و خط کش گذاشتن و ... در نتیجه گیری خود ازعان می کند که پاسارگاد یک مجموعه هلنی است و به اصطلاح قبر کوروش را خود دهها بار با عنوان -عمارتی که می گویند قبر کوروش است -میشناسد یعنی اینکه یا خودش هم نمی داند با چه چیزی روبروست یا به این نتیجه رسیده که قبر کوروش نیست و بقیه هم حواسشان را جمع کنند!!! آیا فیلم مجعولات چه چیز دیگری می خواست بگوید که در این جمع بندی نبوده باشد؟بنده به دلایل زیادی قصد ندارم وارد جزییات شوم و به تک تک مطالب بپردازم ولی حداقل از شما انتظار می رود در هنگام کامنت گذاشتن برای لحظه ای مطالب ایران شناسی را از نظر بگذرانید و با پیدا کردن هر لینک تازه ای فورا از این رو به آنرو نشوید.خداوند به همه ما صبر عطا کند. پاسخ: جناب استاد غفوری نازنین. رفته رفته همگان درمی یابند چرا فروم جمع شد. اگر کسی از چند هزار برگ یادداشت مرتبط و مسلسل مطلبی نمی آموزد از این اشارات شما نیز چیزی نخواهد آموخت. خانواده پیامبر (قرآن)یکشنبه 28 شهریور 1389 ساعت 5:19 PM khalil چهارشنبه 9 تیر ماه سال 1389 ساعت 01:22 AM استاد در مطالب قبل اسلام و شمشیر آیه هایی در رابطه با زن آورده بودید که اشارات آیات بر مصلحت یک زن برای زندگی بود ولی در (احزاب، آیات 30 تا 34) صحبت از زنان پیامبر می شود . آیا پیامبر بیشتر از یک زن داشتند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ پاسخ: در چند نقطه قرآن از زنان پیامبر صحبت است. عداوت یهود تا کجاست ؟ از پوریم تا ... - 4 ( تحریف قرآن و پوریم ) (قرآن و تحریف ناشدگی آن)یکشنبه 28 شهریور 1389 ساعت 5:18 PM اترش سه شنبه 8 تیر ماه سال 1389 ساعت 10:10 PM سلام اگر نگاهی به فایل pdf را که آدرس داده ام می انداختید متوجه می شدید که سخن از کتاب های تازه ساخت کنیسه و کلیسا در میان نیست، بحث بر سر اختلافاتی در شمارش آیات، اعراب و حروف میان کهن ترین قرآن هاست که نمونه های آن امروز هم موجود است. آیه ی ۱۱۵ سوره انعام هم به خود قرآن باز نمی گردد و در جایی هم ندیده ام که به گفته ی شما خداوند تاکید کرده باشد صحت هر کلمه در آیات را مراقب است و کنترل می کند. خوشحال می شدم اگر رابطه ی بین پوریم و قرآن را هم روشن می کردید پاسخ: آقای اترش. یادداشت اسلام و شمشیر ۵۰ را تا دریافت دقیق مطلب هر چند بار که لازم است بخوانید. عداوت یهود تا کجاست ؟ از پوریم تا ... - 3 ( تحریف قرآن و پوریم ) (قرآن و تحریف ناشدگی آن)یکشنبه 28 شهریور 1389 ساعت 5:17 PM اترش سه شنبه 8 تیر ماه سال 1389 ساعت 5:32 PM سلام با این سخن شما موافق نیستم که می گویید: «آیاتی ندیده ایم که در متن و مراتب با نظایر دیگر، که هم امروز در ردیف کتاب خانه ها و اشکاف منازل است، حتی در اندازه کاهش و افزایش یک حرف واو مختلف باشد» می توانید برای نمونه به لینک زیر مراجعه کنید http://www.answering-islam.org/Green/seven.htm در اینجا هم مقاله ای قرار دارد که به تفاوت دو نسخه ی «ﺣﻔﺺ» و «ورش» (Hafs - Warsh) پرداخته است: http://free-minds.org/sites/default/files/WhichQuran.pdf پاسخ: آقای اترش. مشکل شما هم تعیین تکلیف نکردن با پوریم است. از میان آن چند هزار پوست نوشته در قرون اولیه طلوع اسلام دو قرآن با آیات متفاوت نشان دهید نه از چند کتاب تازه ساز تولید کنیسه و کلیسا. باید به شما هم توصیه کرد مجددا یادداشت ها را از ابتدا تا انتها بخوانید. نتوانستم بدانم این حضرات حقه باز چه گونه این نسخ را نام گذاری می کنند و حفص و ورش را از طبله کدام عطاری بر می دارند؟! به احوال خود نگاه کنید که خداوند تاکید می کند صحت هر کلمه در آیات را مراقب است و کنترل می کند و شما به دنبال سیاه کاری های یهودیان در تدارک مجعولات به راه افتاده اید. شاید هم بگویید که خداوند آیات قرآن را به لهجه ها و قرائت های مختلف فروفرستاده است. خود را برای فهم مبانی تربیت کنید، آقای اترش. عداوت یهود تا کجاست ؟ از پوریم تا ... - 2 ( تحریف قرآن و پوریم ) (قرآن و تحریف ناشدگی آن)یکشنبه 28 شهریور 1389 ساعت 5:15 PM امیر سه شنبه 8 تیر ماه سال 1389 ساعت 3:45 PM جناب آقای پور پیرار از پاسخ شما ممنونم. اما من ارتباط بین اختلاف در نسخ قرانی و نظریه پوریم را در نیافتم. قران یک هزاره پس از ماجرای پوریم کتابت شده است و دلیل نزول آن هم هدایت انسانها بوده بنابر این تعداد انسانهای موجود در عربستان و سرزمینهای مجاور در آن زمان باید به حدی بوده باشد که نیاز به کتابی برای راهنمایی داشته باشند. در این میان مطمئنا افرادی به پیامبر نزدیکتر بوده اند و کار حفظ قران را از طریق به حافظه سپردن و نوشتن بر اوراق یا کتیبه ها به انجام رسانیده اند. با این اوصاف، پدید آمدن ناهمخوانی در قرائتهای مختلف و مصحفهای متعدد تهیه شده دور از ذهن نیست. شما در رد اصیل بودن بسیاری از کتب منسوب به قرون اولیه پس از ظهور اسلام، موجود نبودن نسخه اصلی و مرجع استنساخ را دلیل آورده اید. آیا در مورد قران هم می توان این ایراد را وارد دانست؟ به عنوان مثال از تاریخ سیستان هم تنها یک نسخه خطی بدست آمده است پس نمی توان اختلاف در نسخه های مختلف آن را دلیل جعلی بودن آن استنباط کرد. با سپاس دوباره پاسخ: آقای امیر. اشاراتی از قییل مطالب شما معلوم می کند که برخی از مدخل های ارائه شده در یادداشت های ایران شناسی بدون دروغ یک نسل از فرهنگ جاری جلوتر است و درک و فهم آن ها کار هرکسی نیست. عداوت یهود تا کجاست ؟ از پوریم تا ... (قرآن و تحریف ناشدگی آن)یکشنبه 28 شهریور 1389 ساعت 5:10 PM امیر سه شنبه 8 تیر ماه سال 1389 ساعت 10:48 AM با سلام در مورد اینکه هیچ اختلافی در نسخه های قرانی وجود ندارد آیا سخن شما بر اساس مدرک مستندیست یا استنباط شخصی شما بر اساس نسخه هایی که تا کنون دیده اید. همانطور که مشهور است در هنگام جمع آوری قران نسخه های متفاوتی موجود بود که برای حفظ یکدستی آن، نسخه مقبول تر را ترویج کردند و باقی را معدوم کردند. اگر تواریخی مانند طبری و غیره را قبول ندارید، لطفا طریقه دیگری برای اثبات گفته هایتان ارایه دهید باسپاس پاسخ: آقای امیر. مشکل شما هم مانند بسیاری دیگر تعیین تکلیف نکردن با پوریم و عواقب آن است. برای فهم درست این مطالب باید از فهم پوریم شروع کنید. مطمئن باشید که اگر نسخه دیگری از قرآن در جهان وجود داشت کنیسه و کلیسا آن را بر سر نیزه می کردند. آیا عاملی جز پوریم نقش نداشته است ؟ مثلا عذاب الهی ؟ (پوریم)یکشنبه 28 شهریور 1389 ساعت 5:06 PM شبر دوشنبه 7 تیر ماه سال 1389 ساعت 9:38 PM با عرض سلام، به تازگی با مقالات شما آشنا شده ام و بسیار به خود می بالم که یک هموطن اینچنین به گره گشائی از کلاف تاریخ این کشور پرداخته است. سئوالی به هنگام قرائت قرآن مجید در ذهنم خطور کرد که احساس میکنم بی ارتباط نباشد و اجازه مطرح کردن آنرا میگیرم: خداوند در قرآن کریم از مجازات اقوام متعدد روی زمین روایت ها بیان فرموده اند. آیا تا به حال وسعت خرابیها در حیطه ایران زمین شما را برای لحظه ای هم به فکر فرو نبرده است که شاید خالی از سکنه بودن این خطه دلیلی بفیر از حادثه پوریم و مثلا عذابی فراگیر داشته باشد؟ امیدوارم که سئوال من بسیار مقدماتی برای شما جلوه نکند. با آرزوی طول عمر و سلامتی برای شما. پاسخ: آقاس شبر. عذاب های الهی از نظر اجرا، مثلا وزش بادهای تند و یا بارش سنگ، دارای شناسه اند که با خرابی های رخ داده در منطقه شرق میانه تطبیق نمی کند. وانگهی زمان و هویت تاریخی نابود شدگان در پوریم ناشناخته نیست و اسامی معینی، جدای از نام های قرآنی دارند. |
درباره نظرات ارسال شده و پاسخ هایی که استاد ناصر پورپیرار ارائه می دهند
یکشنبه، مهر ۱۸، ۱۳۸۹
صفحه بیستم
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر