فریدون آدمیت (افراد و شخصیت ها)یکشنبه 28 شهریور 1389 ساعت 11:52 PM reza پنجشنبه 24 تیر ماه سال 1389 ساعت 07:49 AM آدمیت پرکارترین مورخ تحلیلی مشروطیت است. بی شک هیچ مورخ دیگری در حد و مانند او بصورت منظم و مدون در بارۀ این واقعۀ بزرگ تاریخ ایران غور و تفحص و تولید نوشتاری نکرده است. او بنیانگذار مکتب ((تاریخ نگاری)) در مقابل ((وقایع نگاری)) مشروطیت است. در دیباچه کتاب ((مجلس اول و بحران آزادی)) می نویسد: ((تفکر تاریخی عنصر اصلی تاریخ نویسی جدید است. کار مورخ، گرد آوردن واقعیات از هر قبیل و تلمبار کردن آنها به صورت خشکه استخوان، در موزه باستانی نیست.)) در همان دیباچه می نویسد: ((اما در بارۀ همه مباحث اصلی تاریخ مشروطگی و مهمترین حوادث، به معتبرترین مواد و مدارک تاریخی دسترسی داریم. این بدان معنا نیست که به تمامی جزییات وقایع آگاهی داشته باشیم. مگر هرنکته جزیی یا همۀ جزییات به کار تاریخ می خورند؟ تاریخ نویسی غیر از فن نقالی است.)) در پیشگفتار ((امیر کبیر و ایران))، آدمیت در بارۀ شیوۀ تاریخ نگاری خود می نویسد: ((روش من تحلیلی و انتقادی است. در واقعه یابی، نهایت تقید را دارم که هر قضیۀ تاریخی را تا اندازه ای که مقدور بوده، همه جانبه عرضه بدارم. حقیقتی را پوشیده نداشتم، از آنکه، کتمان حقیقت تاریخ، عین تحریف تاریخ است. و مورخی که حقیقت را دانسته باشد و نگوید، یا ناتمام بگوید، راست گفتار نیست. مسئولیت او چندان کمتر از آن نیست که دروغزنی پیشه کرده باشد. در سراسر کتاب سخنی نگفتم که مستند نباشد، و سندی ندادم که معتبر نباشد. ولی در تحلیل تاریخ، مختارم و استقلال رای دارم: آن، جهتی از تفکر تاریخی مرا می نماید. معیار داوری های تاریخی، ارزش هایی است که اعتقاد دارم و به آنها خو گرفته ام، ارزش هایی که مبنای عقلی دارند، نه عاطفی، اما هیچ اصراری ندارم که مورد پذیرش همگان باشد.)) ----------------- با سلام استاد این گزیده ای است از متنی درباره فریدون آدمیت در فضای مجازی که من تا پیش از این آشنایی با وی و آثارش نداشتم. به نظر شما جایگاه و اعتبار ایشان در عرصه تاریخ نویسی به ویژه تاریخ معاصر کجاست؟ با تشکر از راهنمایی تان پاسخ: آقای رضا. هیچ. برابر معمول او مشغول جان دادن به امیر کبیری است که وجود نداشته و زنده کردن انقلابی که رخ نداده است! این یک شیوه است اگر مثلا و ناگهان مینورسکی را مشغول نوشتن جزوه ۱۰۰ صفحه ای نادر شاه و محمد حسن خان اعتماد السلطنه را سرگرم تالیف کتاب اشکانیان دیدید هوشیار شوید که مشغول ساخت نادرشاه و اشکانیان اند. بقیه نیز به همین ترتیب. پوریم و شواهد آن (پوریم)یکشنبه 28 شهریور 1389 ساعت 11:49 PM شبر چهارشنبه 23 تیر ماه سال 1389 ساعت 8:05 PM بسم الله الرحمن الرحیم بعد پیغمبران خود را پشت سرهم فرستادیم. هر وقت پیغمبری پیش امتی آمد، منکر رسالت او شدند و بعضی از آنها را دنبال بعضی دیگر نابود کردیم و آنها را بصورت داستانهائی درآوردیم. رحمت خدا از کسانی که ایمان نمی آورند دور است. (سوره مومنون : 44) برادرگرامی آقای پورپیرار، سلام علیکم، مطابق آیه شریفه بالا اقوام زیادی از صحنه مادی روزگار پاک گشته اند و چیزی بغیر از مجموعه ای از داستانها و افسانه ها از آنها باقی نمانده است. مستحضر هستید که خداوند به پیامبر در قرآن فرموده است که بعضی از روایات حال و روز اقوام را برای تو گفتیم و بعضی را نگفتیم. پس ملاحظه میکنید که دیدگاه متکی به نقد مارکس در بررسی تاریخ در این نقطه مستاصل می شود ، چرا که برای این دیالکت هیچ شاهد مادی دال بر وجود آن تمدنها نخواهد یافت و بالنتیجه منکر اصل وجودی آنها خواهد شد. من هم از جواب شما به آقای اکبر و بالنتیجه آقای امیر در مورد مساله قلم ابراز تعجب میکنم. درخواست میکنم که با مد نظر قرار دادن عملکرد آیات فوق و مدل قیاسی آیه مهم ذیل نظرتان را بیان کنید تا با دیدگاه شما بیشتر آشنا شویم: بسم الله الرحمن الرحیم یَوْمَ نَطْوِی السَّمَاء کَطَیِّ السِّجِلِّ لِلْکُتُبِ ( الانبیاء 104) متشکر و سلامت باشید. پاسخ: آقای شبر. قرآن نگفته است هیچ اثری از نابود شدگان نخواهید یافت، بل برعکس توصیه به سیر آفاق دارد تا بقایای آن ها را ببینیم. فسیروا فی الارض فانظروا کیف کان عاقبه المکذبین. محقق بر مبنای نشانه های همزمان قضاوت می کند و مسئول تحیر این و آن نیست. باید نخست مبنای سخن را به درستی دریابید و سپس اعلام نظر کنید. آیه مورد اشاره شما به خوبی معنای نوشته هایی بر طومار را بیان می کند که منظور کتب کنونی نیست. چاره ای ندارید جز این که یادداشت های قلم را به دفعات لازم بازخوانی کنید. اهرام و قلم (قلم)یکشنبه 28 شهریور 1389 ساعت 11:44 PM اکبر چهارشنبه 23 تیر ماه سال 1389 ساعت 6:37 PM بشر قادر به ساخت اهرام بوده ولی برای ساخت و کشف قلم مشکل داشته ! نمیشود قبول کرد ! پاسخ: اخوی. کار با ابراز حیرت سامان نمی گیرد، باید نمونه ای از قلم مورد استفاده مردم اروپا در ۱۰۰۰ سال پیش و متنی را آدرس دهید که با آن قلم های احتمالی نوشته شده باشد. برای این که بیش تر تعجب کنی بدان که در هیچ کجای جهان نوشتاری با قدمت ۱۰۰۰ ساله وجود ندارد مگر از متن قرآن و در جهان اسلام. تاریخ صدر اسلام (اسلام)یکشنبه 28 شهریور 1389 ساعت 11:40 PM نتاب چهارشنبه 23 تیر ماه سال 1389 ساعت 1:55 PM با سلام، استاد عزیز آیا تشکیل دولت اسلامی در مدینه بعد از هجرت پیامبر به آن شهر، را میشود یک واقعیت تاریخی دانست؟ و آن بحثهای مربوط به مذاکرات با طوایف و پلورالیسم موجود در آن سیستم را میشود جزو حقایق تاریخی دانست؟ تشکر فراوان پاسخ: آقای نتاب. در مورد تاریخ قرون اولیه اسلامی فقط مطالبی قابل اعتناست که ردی از آن در قرآن آمده باشد. آنگاه که جویندگان حقیقت، تسلیم می شوند و مخالفان، خاموش (عجز و آوارگی مخالفان)یکشنبه 28 شهریور 1389 ساعت 11:37 PM بی نام دوشنبه 21 تیر ماه سال 1389 ساعت 9:27 PM استاد عزیز سلام علیکم -خسنه نباشید ممنون از مقاله ۲۷۲ بسیار آموزنده است.در ضمن کامنت زیر را آقای دکتر شیخی (کتیبه شناس)با ارائه شماره تماس جهت آقای انتی ارسال داشته وایشان را بحث دعوت کرده.آیا این اقا با شما آشناست؟ نویسنده: 2400دوشنبه 21 تیر1389 ساعت: 19:54سفسطه اقای وبلاگ نویس+_سفسطه تخطئه ی ما نباید برای رد یک نظر سابقه شخص را معیار بگیریم بلکه نیازمند برهانیم 1-برای توجیه نواقص فراوان ت جمشید چه دلیل اساسی دارین 2- برای چه پیشرفت های عالی در یک زمان معین در کل منطقه افو.ل کرده است حسین شیخی دکترای باستان شناسی(کتیبه شناس) برلین t-09366123200 تا تاریخ5/5 پاسخ: سلام متاسفانه با ایشان آشنایی ندارم. موفق باشید. آمون : نه کسی به این دکترای باستان شناسی، پاسخ داده و نه به آقای پورپیرار ! ذکر پوریم در تورات (یهود)یکشنبه 28 شهریور 1389 ساعت 6:30 PM iran دوشنبه 18 مرداد ماه سال 1389 ساعت 1:34 PM سلام استاد من با اینکه به تمومه گفته های شما ایمان دارم ولی یه سوالی برام پیش اومد قبل از حضرت موسی و آمدن تورات چیزی بنام یهودیت وجود نداشته پس قدمت تورات بیشتر از افراد یهودیه یعنی این افراد به توراتی که وجود داشته ایمان آوردن پس چطور ممکنه واقعه ی پوریم که بعد از نازل شدن تورات اتفاق افتاده دوباره وارد تورات شده؟ پاسخ: آقای ایران. تورات نازل شده بر موسای پیامبر فقط ۵ کتاب اول تورات های کنونی با نام های پیدایش، خروج، لاویان، اعداد و تثنیه است که با مرگ موسی به پایان می رسد. ۳۴ کتاب بعد ذیل هایی است که خاخام ها و ربی های یهود به عنوان تاریخ قوم یهود پس از وفات موسی تا ظهور عیسی مسیح بر تورات افزوده اند و هر بخش آن مولفی شناخته شده دارد مانند عزرا، نحمیا، استر،ایوب، اشعیا، ارمیا، حزقیال، دانیال یوشع و غیره. این کتاب ها نازل شده از جانب خداوند نیستند و فقط خاخام های بزرگ حوادث مهم پس از درگذشت موسی را شرح می دهند. پرحرفی (قلم)یکشنبه 28 شهریور 1389 ساعت 6:29 PM امیر سه شنبه 22 تیر ماه سال 1389 ساعت 2:59 PM جناب آقای شبر از اظهار نظرتان ممنونم. بر خلاف دریافت شما، منظور آقای پورپیرار از محدوده پوریم ایران فعلی با مرزهای سیاسی امروزه نیست بلکه گستره امپراطوری هخامنشی می باشد که شامل عراق، ترکیه، سوریه، اردن و محدوده های دیگری نیز می شده است. در ضمن ایشان معتقداند که (بعضی) اعراب حجاز هم از نجات یافتگان گریخته از پوریم اند که به صحرا پناه برده اند. بدون در نظر گرفتن این ادعا هم باز سوال در مورد عدم ذکر واقعه پوریم در قران پاسخ داده نمی شود چرا که این کشتار در همسایگی حجاز رخ داده و اعراب قطعا از آن با خبر می شده اند همانطور که از جنگهای روم مطلع بوده اند. در ضمن انکار وجود کتاب و کتابت، تا جاییکه من دریافت کرده ام، به کل خشکیهای دارای موجودیت انسانی تعمیم داده شده است در غیر اینصورت ممکن بود کتابی در منطقه ای آشنا به نوشتن کتاب تهیه شود و سپس به منطقه پوریم زده، از طریق مهاجران به آن سرزمین، برده شود. لینک ارسالی شما مربوط می شود به مجموعه ای از لوحه های زرین که به یکدیگر متصل شده اند که دلیل وجود قلم نوشتاری نمی شود بلکه شبیه حکاکی روی سنگ است. جناب آقای منصور طبق همان آیه مورد بحث، خداوند تایید فروده است که می توانست قران را نوشته در قرطاس نازل کند. پس وجود نوشته و قرطاس برای مسلمانان امری ملموس و شناخته شده بوده است که خداوند استدلال خود را با بیان آن روشن می سازد. راجع به «الذی علم بالقلم» یعنی آیا خداوند به قلم یاد داده چیز بنویسد، بوضوح خداوند استعاره بکار برده و منظور این نیست که کسی به قلم چیزی را دیکته کند همانطور که در آیه الحشر - آیه21 آمده است: لَوْ أَنزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَّرَأَیْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْیَةِ اللَّهِ وَتِلْکَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ اگر این قرآن را بر کوهى فرومیفرستادیم یقینا آن [کوه] را از بیم خدا فروتن از هم پاشیده مىدیدى و این مثلها را براى مردم مىزنیم باشد که آنان بیندیشند جناب آقای محمدرضا نیسی از اظهار نظر و لطف حضرتعالی به خودم بسیار متشکرم. نمی دانم آیا در هنگام بحث و استدلال هم به همین ترتیب به استعداد غیب گویی خودتان متکی هستید و افراد ناشناس را به پیروی از این و آن متهم می کنید؟ از اینکه جوابهای دیگران را یکجا جمع آوری کردید سپاسگذارم. و اما باز هم پرداختید به آوردن نسخه اصلی از فلان کتاب و نوشته. شما خودتان اذعان دارید که ماندگاری کاغذ محدود است و در بهترین شرایط، در زمانهای گذشته، بیش از چند سالی عمر نمی کند آنهم با استفاده از قلمی مثلا به شکل تراشه چوب و مرکبی از دوده که با اندک تماسی محو می شود. پس احتمال پیدا کردن نسخه ابتدایی کهنی روی ماده ای شبیه کاغذ نباید زیاد باشد مگر اینکه آن نوشته ارزش خیلی خاصی دارا بوده باشد و به همین دلیل در شرایط بسیار ویژه و در محلی بدور از رطوبت و هوازدگی نگهداری شده باشد که در مورد متونی چون شعر و تاریخ بعید به نظر میرسد که چنین هزینه ای شده باشد. در مورد پوست هم با وجود ماندگاری بیشتر آن، ضخیم بودن، سنگینی و گرانی مانع از آن می شده که نسخ متعددی از یک کتاب، مگر زمانی که ارزش دینی داشته است، تهیه شود و یا نگهداری از نسخه موجود در شرایط مناسبی صورت گیرد. لذا نابودی نسخه اولیه یک کتاب در اثر حوادث طبیعی و جنگ یا در اثر پوسیدگی دور از ذهن نیست. این عوامل نباید از دیدگاه پیشینیان هم پوشیده بوده باشند و برای حفظ یک اثر یه نسخه برداری از آن بر روی اوراق موجود و ممکن در زمان خود مبادرت می کرده اند. بنابراین مایه تعجب نمی شود اگر اصل کتابی کهن پیدا نشود ولی رونوشته هایی متاخرتر و قطعا با مقداری ناهمخوانی موجود باشند. این موضوع در مورد قران به علت ارزش فوق العاده دینی آن برای مسلمانان صدق نمی کند و به دلیل نسخه برداری های متعدد و یا به حافظه سپردن آن توسط مومنین از چند گانگی و ناهمخوانی مصون مانده است. پیدا کردن قرانی که بتوان آنرا نسخه اولیه دانست نیز بنا به دلایل مذکور کم است ولی نمی توان با این استدلال آنرا جدید و نو ظهور دانست. استناد من به آیات قران نه دلیل بر اعتقاد من و نه عدم اعتقاد من به آن می شود و اصولا این موضوع ربطی به منتقد ندارد چون منظور بیان دلایل از منابع مورد تایید طرف مقابل بحث می باشد و همین کفایت میکند که شما به قران اعتقاد راسخ داشته باشید و بنابر این باید بتوانید به سوالاتی که از درون آن استخراج شده پاسخ دهید. همانطور که کسی مجاز است مثلا از تورات یا اوستا مطالبی را برای بحث با طرفی که مومن به آنهاست استخراج کند. حالا اینکه طرف مقابل بگوید که تورات یا اوستا مال من است و به تو دخلی ندارد نشانه ضعف و نوعی مغلطه است. جناب آقای پورپیرار در پاسخ آقای نیسی، به سوره لقمان آیه 27 اشاره کرده اند و اظهار نموده اند چون خداوند فرموده اگر همه درختان قلم شوند نمی توانند حق مطلب را ادا کنند بنا بر این قلم از تکه چوب ساخته می شده است. بنابراین آیا با اتکا به بقیه این آیه و آیه 109 سوره کهف که خداوند دریا رابرای بیان گفته هایش ناکافی شمرده است، می توان استدلال کرد که در آن زمان برای نوشتن، تکه چوب را در آب می زده اند و کتابت می کرده اند؟ پاسخ: آقای امیر. این نمط پر حرفی ها مخصوص کسانی است که اصل مطلب را نگرفته باشند. کم تر بگو و بیش تر و دقیق تر بشنو. مراجعه کنندگان وبلاگ (دوستانه)یکشنبه 28 شهریور 1389 ساعت 6:26 PM محمدرضا دوشنبه 21 تیر ماه سال 1389 ساعت 09:09 AM برای کسانی که یا روخوانی درست را هم بلد نیستند یا خود را به نادانی می زنند: من نگفتم کسی نادان است، بلکه گفتم خود را به نادانی می زند!!!! لطفا اگر خود را به نادانی نمی زنید کمی دقت فرمایید تا مطالب ساده و واضح را درست بخواندید، و اگر مایلید خود را به نادانی بزنید که هیچ!! در هر حال فکر کنم بوی دماغ سوخته میاد!!! چون مدعیان درباره گافهای آقای اتفاق بدجوری خاموشند!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ درست شبیه به خاموشی مخالفان استاد پورپیرار!! و درست مثل همانها فقط فحش می دهند!!!!!!!!!!!!!!!!! پاسخ: آقای محمد رضا. برخی به این وبلاگ سر می زنند و مطالب را به گونه ای می خوانند که قسمت دیگری از پازل گم شده حقیقت را بیابند و کسانی دیگر از روزنی وارد می شوند و دنبال اشاره ای می گردند تا در باب آن هیاهو کنند. این گروه دوم ارتباط بین نوشته ها را کشف نکرده اند، با پوریم آشنا نیستند، از مبحث کوه سان قلم بهره ای نبرده اند و مشکل شان جای دیگری است که معمولا یا بی پاسخ می مانند و یا متلک می شنوند. فشار قبر (اسلام)یکشنبه 28 شهریور 1389 ساعت 6:24 PM بیژن شنبه 19 تیر ماه سال 1389 ساعت 1:27 PM سلام جناب استاد پورپیرار سوالی داشتم و چون شما را تنها منبع قابل اعتماد در مورد مسائل قرآنی و دینی می دانم ممنون می شوم اگر که پاسخ من را بدهید آیا آنچنان که روایت است « فشار قبر » پس از موت جسدی انسان صحت داشته و مورد تایید اسلام و قرآن کریم است یا خیر ؟ با تشکر فراوان پاسخ: آقای بیژن. به خواندن قرآن عادت کنید و آن چه را که در آیه های قرآن ثبت نیست باور نکنید. تاریخچه و تولد زبان فارسی (زبان ها)یکشنبه 28 شهریور 1389 ساعت 6:22 PM نتاب شنبه 19 تیر ماه سال 1389 ساعت 00:59 AM با سلام، استاد عزیز آیا میشود گفت که کتابهای گلستان و بوستان بعد از نامگذاری کشورهایی که پسوند "ستان" دارند، ساخته شدهاند؟ آیا 'ستان' در فارسی که اینک برای نامگذاری کشورها بکار برده میشود مشخص کرد نخستین بار کی به کار گرفته شد؟ با تشکر فراوان پاسخ: آقای منصور. مشکل این جاست که زبان فارسی تاریخچه ندارد!ناگهان در هندوستان ده ها فرهنگ لغت فارسی ظهور می کند که مناسب تمسخرند! |
درباره نظرات ارسال شده و پاسخ هایی که استاد ناصر پورپیرار ارائه می دهند
شنبه، مهر ۱۷، ۱۳۸۹
صفحه هفدهم
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر