سه‌شنبه، خرداد ۱۶، ۱۳۹۱

پست 1231 تا 1260

گم شدگی  (حرف های فعلا مبهم !)

شنبه 12 آذر 1390 ساعت 07:35 AM

بی نام

شنبه 21 آبان 1390 ساعت 08:12 AM
سلام علیکم
گم شده بودم وراه رسیدن به خانه را نمی دانستم تا اینکه برادر نیسی نشانه را داد.الحمد الله خانه راباز یافتم
هرچند در این حال وروز هر نغمه برای بنده بد آهنگ می نماید اما مطالب خوب وارزنده استاد قابل گذشت نیست .
به هر حال موءمن برای آموختن زندگی محکوم به مدارا و واقع شدن بر مدار "صبر" وآموختن حقیقت از یگانه صراط "حق "است .والعصر ان الانسان لفی خسر...
پاسخ:
آقای بی نام. فراوان خوش آمدید.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

علت خاطرات نویسی افراد  (افراد و شخصیت ها)

شنبه 12 آذر 1390 ساعت 07:34 AM

صرافی

شنبه 21 آبان 1390 ساعت 05:48 AM
آقای علیرضاـ۱، ممنون از تذکرتان.
منبع:
خاطرات ارباب کیخسرو شاهرخ، به کوشش شاهرخ شاهرخ و راشنا رایتر، تهران، انتشارات مازیار
همچنین به این لینک نیز میتوانید رجوع کنید:
http://bit.ly/rDD2qy
پاسخ:
آقای صرافی. مطمئن باشید آدم هایی نظیر ارباب کی خسرو به اراده خود خاطرت نمی نویسند. باید بگردید تا معلوم تان شود   او با چه قصد خاطرات نویس شده و چه دروغی را حقیقت شناخته و برعکس.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

تعریفات دوستانه  (دوستانه)

شنبه 12 آذر 1390 ساعت 07:31 AM

ا

جمعه 20 آبان 1390 ساعت 2:18 PM
بت شکن تاریخ شرق میانه
با سلام
الله پشتیبان شما باشد .
پاسخ:
اقای ا. ممنونم.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

نحوه یافتن قبر فردوسی  (افراد و شخصیت ها)

شنبه 12 آذر 1390 ساعت 07:30 AM

صرافی

جمعه 20 آبان 1390 ساعت 2:04 PM
استاد پورپیرار، سلام.

حکایت روییدن مقبره ی شمس تبریزی از زمین، در شهرستان خوی هم، بسیار مضحک است. به خوبی به خاطر دارم، ۱۰ سال پیش، مکان کنونی مزار شمس تبریزی، محل جمع آوری زباله بود. همچنین داستان پیدا شدن آرامگاه فردوسی‌ ... آدم یاد داستانهای شنگول و منگول و حبه انگور می افته:
خاطرات ارباب کیخسرو شاهرخ نماینده زرتشتیان در مجلس شورای ملی:
"در سال 1926 انجمن آثار ملی تشکیل شد. نخستین اقدام انجمن یافتن قبر حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر ایرانی و مایه مباهات ایران بود. این وظیفه به من محول شد. من به سمت خزانه دار و دبیر و ذکاء الملک فروغی نخست وزیر به عنوان رئیس انجمن برگزیده شدیم. آقایان هرتسفلد آلمانی و گودار فرانسوی نیز به عنوان اعضای افتخاری غیر ایرانی انجمن منصوب گردیدند. در همین سال به خراسان (محل تولد فردوسی) رفتم که وظایفم را انجام دهم. در آنجا با مقامات عالیرتبه محلی حکومت و از جمله تولیت آستان قدس ملاقات کردم. همراه این آقایان و بسیاری دیگر از سرشناسان خراسان به باغ قائم مقام در شهر توس رفتیم که می گویند به فردوسی تعلق داشته است. ما در همان جا کار تحقیق خود را آغاز کردیم. شهرتوس در آن زمان چیزی نبود به جز یک منطقه کوچک زراعی با چند باغ و کشاورز.
سفر به توس با اتومبیل بسیار مشکل بود، جاده اسفالته وجود نداشت و برای رسیدن به خود شهر با هزار دردسر از میان زمین های زراعتی و نهرها و غیره عبور کردیم. نخست مجبور بودیم از پل کشف رود عبور کنیم که می گویند فردوسی آرزو داشت پس از دریافت پاداش بابت سرودن اثر حماسی خود شاهنامه آن را بازسازی کند. قبل از ورود به باغ قائم مقام به محل خرابه گنبد مرتفع آجری رفتیم که گفته می شود مسجدی بوده که در دوران خلافت هارون الرشید و یا پسرش مامون ساخته شده و در زلزله ای ویران گردیده است. قسمتی از بنا و از جمله طاق و گچبری های تزیینی آن سالم مانده بود. چون مسجد را به مامون نسبت می دادند، مردمان محل آن را مامونیه می خواندند.
سرانجام به مقصد خود رسیدیم که باغ مشجر بسیار بزرگی با درختان زردآلو بود. در ناحیه ای از باغ در حاشیه دهکده اسلامیه توجه ما به قطعه زمین خشکی به ارتفاع تقریبا پنج در شش متر جلب شد که آثاری از دو گور در آن دیده می شد. تکه هایی از آجر خرد شده و بقایایی از ویرانه دو اتاق خشتی بدون طاق به چشم می خورد. پس از بحث و گفتگو درباره موقعیت طبیعی و عینی محل که اینک در پیش روی ما بود، با نمایندگان دو دهکده اسلامیه و رزان و همچنین کهنسالان محلی که همراه ما به باغ آمده بودند، اطمینان یافتیم که بر اساس نشانه های موجود همان جا محل قبر فردوسی است."
پاسخ:
آقای صرافی. همین رفت و آمد به آن باغ را باید در مقابل کتاب هزارمزار یک تفحص تاریخی شناسایی کرد. در هزار مزار از آدم تا خاتم را به شیراز دفن کرده اند! ظاهرا باستان شناسی نوع کنیسه ای به تاریخ و اجزاء آن کاری ندارد، فقط باید در برابر دروغ های آن ها پوست کلفت بود.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

نادیده هایی از چند بنای قدیمی اسلامی  (متفرقه)

شنبه 12 آذر 1390 ساعت 07:25 AM

abbas

جمعه 20 آبان 1390 ساعت 05:47 AM
 
 
 
 
abbas
جمعه 20 آبان 1390 ساعت 08:38 AM
پاسخ:
آقای عباس. هر دو لینک مجموعه ای از نادیده ها را عرضه می کند و بسیار مغتنم است. ممنون زحمات  شما هستیم.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

چند سوال بسیار کلی  (متفرقه)

شنبه 12 آذر 1390 ساعت 07:17 AM

حامد

سه شنبه 24 آبان 1390 ساعت 5:10 PM
با سلام با خواندن مقاله شما  " برآمدن مردم، مقدمه 6" سوالاتی در ذهن این حقیر شکل گرفته و از آنجا که خود شخصا پژوهش گر دروغ های تاریخ ایران می باشم و به طور مثال اسکندر تاریخ ایران , الکساندر یونانی نیست را با 280 صفحه سند به صورت کتاب چاپ کرده و در اختیار ملت ایران قرار دادم تا بخوانند و بدانند که با تاریخمان چه کرده اند ! از شما تقاضا دارم بزرگواری بفرمایید و سوالات این حقیر را پاسخ گو باشید  :
"اعتراض آقای رهبر هنوز با اعتقاد به حضور و قبول سلسله های سنگین اسلحه هخامنشی و اشکانی و ساسانی است که گویا چند قرن با رومیان و یونانیان جنگیده اند. " اسناد شما در رد سلسله های هخامنشی , اشکانیان و ساسانیان کدامند؟
"کورش دروغین " ؟؟ آثار شخصی با نام کی اورش در تاریخ ایران ,در تاریخ  یونانی با نام هرودت( 2300 سال پیش ) , در کتیبه های ایران , در منشوری در بابل , یافت شده است که قبر او نیز می گویند در محلی در شیراز که امروزه به آن تخت جمشید می گویند میباشد . منظور شما از دروغین چیست و به چه سندی ؟
" فارسیان را سرپرست  بلامعارض مردم اقالیمی معرفی کنند که از هند تا مصر و..." اگر پارس ها حاکم اقلیم های یاد شده نبودند , کتیبه داریوش هخامنشی در کانال سوئز چه می کند و این پادشاه به چه مناسبت فضولی به ساختن کانالی کرده که در منطقه حکومتی اش نبوده ؟
متاسفانه از مقاله شما نتوانستم دقیقا موضع شما را در موارد زیر درک کنم :
1. شما شاهنامه فردوسی را اشعار پارسی نوشته ابوالقاسم فردوسی میدانید یا این اثر نوشته یهودیان و کنیسه هاست ؟ یا شاید منظورتان این است که فردوسی از یهودیان پول گرفته و این اثر را برای آنان تهیه کرده است تا آنها بتوانند " با تزریق داستان های شاه نامه ای، به ذهن عامی ترین مردم، در قهوه خانه ها و امروز در کانال های مختلف تلویزیون و نمایش بی توقف چند سنگ نیمه تراش در بنایی نیمه تمام، با نام گذاری تخت جمشید،فارسیان را سرپرست  بلامعارض مردم اقالیمی معرفی کنند که از هند تا مصر و یونان امتداد دارد تا ضمن صورت سازی خصمانه میان اقوام ساکن این حوزه، رد پای قوم یهود در کشتار پوریم را، با اختراع ده ها و صدها نمایه جاعلانه تاریخی، محو کرده باشند. "؟
2. این سنگهای نیمه تراش در این بنای نیمه تمام که شما می فرمایید نام آن هم تخت جمشید نیست (محبت بفرمایید نام باستانی و اصیل آن را ذکر کنید) مربوط به چه کسانی و جه زمانی است ؟
3.  شما افسانه پوریم را با عنوان تاریخ و حقیقت و کشته شدن ایرانیان را  قبول دارید یا آن را رد می کنید؟  اگر قبول دارید پس مجبوریم به استناد خود این روایت پادشاهان شوش در این داستان را نیز با عنوان قدرتمندترین پادشاهان آن زمانه بپذیریم. ! اگر هم قبول ندارید که دیگر دلیلی بر تغییر لباس خاخام ها به
صورت باستان شناس نیست !
4. در مورد نادر شاه هم متاسفانه موضع شما به درستی مشخص نیست .آیا منظورتان این است که اصلا نادر شاهی نبوده ؟ یا منظور این است که چند مورخ طبق معمول برای چاپلوسی اغراق نوشته اند؟ در مورد این مورخین چاپلوس, زیاد خودتان را ناراحت نکنید, فراوانند در تاریخ ایران که زیاده روی کرده اند . اگر واقعا دوست دارید متاثر و متاسف شوید بروید ببینید شاه یک کشور  ( ناصرالدین شاه) پس از هدر کردن سرمایه های ملی حداقل چه سفرنامه کامل و منظومی برایمان باقی گذاشته است ! صد رحمت به حکایت های ملانصر الدین ! اما متاسفانه به علت مزخرفات ناصرالدین شاه در سفرنامه اش نمی توانیم موجودیت این پادشاه را رد کنیم .
با سپاس از شما  پرنیان حامد parnian_h@hotmail.com
http://ravid0.blogfa.com       http://cae.parsiblog.com
پاسخ:
آقای حامد. شما اگر لااقل ۳۰۰ یادداشت ایران شناسی بدون دروغ و یا کتاب اشکانیان مرا بخوانید سئوال بی جواب مانده ای نخواهید داشت.  در بادی امر با رجوع به یادداشت فوق، معلوم است که به کلی با مطالب این ویلاگ بیگانه اید.  
 
 
 
 
حامد
جمعه 27 آبان 1390 ساعت 6:42 PM
با سپاس از شما همان طور که شما هم فرمودید من با وبلاگ شما هیچ اشنایی ندارم و همانطور که در بالای سوالات بیان شده تنها با خواندن یک مقاله شما "بر امدن مردم مقدمه 6" سوالات فوق پیش آمده است. امید است با خواندن کتاب اشکانیان شما سوالات بی جواب مانده ای نماند.باز هم با سپاس از راهنمایی های شما خانم پرنیان حامد  
پاسخ:
آقای حامد. به ادرس زیر بروید.
wwww.naria.ir.
و 300  یادداشت ایران شناسی بدون دروغ را از شماره 1 به بعد بخوانید. دقت کنید که این سایت با 4 عدد دبلیو باز می شود. در پایان سئوال بی جوابی نخواهید داشت.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

آثاری در آستان قدس  (کتابت قرآن و قرآن نویسی)

شنبه 12 آذر 1390 ساعت 07:01 AM

منصور

پنجشنبه 19 آبان 1390 ساعت 02:02 AM
سلام استاد گرامی
چندی پیش دیداری داشتم از قرآنهای آستان قدس مشهد. در اینجا قرآنهایی نگهداری می شود که قدمت بسیاری از آنها را تا قرن اول هجری عقب می برند و به ائمه شیعه نسبت می دهند و بسیاری از این قرآنها را مدعی می شوند که روی پوست آهو نوشته شده. مثلا قرآنی است که آن را به وزیر سلطان مسعود و سلطان محمود غزنوی نسبت می دهند که بر روی کاغذ دولت آبادی نوشته شده!!. گفتم ببینم آنها چه ابزاری برای اثبات دیرینگی این قرآنها دارند. وقتی در اینباره سوال کردم گفتند که بسیاری از این قرآنها را شاه عباس صفوی به آستان قدس هدیه کرده است !! گفتم تا جایی که قرآنهای بدست آمده از اقصا نقاط عالم اسلام از مراکش و مصر گرفته تا شام و یمن، جز لت پاره هایی آسیب دیده هیچ قرآن کاملی در قرون اولیه اسلام یافت نشده است. خط لت های قرآنی یافت شده هم بسیار خام و نابالغ است چنانکه اگر متن فعلی قرآن را جلو خود نگذاریم لت های قدیمی قابل خواندن نیستند. در حالیکه مثلا این متنی که به امام رضا نسبت می دهید نقطه دارد. یا این متنی که امام علی نسبت می دهید تکامل یافته تر از قرآنهایی است که در اواخر قرن اول و اوایل قرن دوم یافته شده است بنابراین متعلق به زمانی بعد از زمان ادعایی ایشان است. دیدم که کم کم چشمها تنگ شد و اخمها در هم رفت مرا به قسمت مخطوطات و خزانه اسناد معرفی کردند تا راهنمایی استاد آن قسمت را که گردی از تجربه ایام بر زلفانش نشسته بود بشنوم. در آنجا وقتی می پرسم که خوب این قرآنهایی که شاه عباس هدیه کرده طی چه پروسه ای بدست شما رسیده، نخستین بار چه کسی ادعا کرده و از بقچه ی چه کسی درآمده است جواب می شنوم که «شاه عباس این قرآنها را از آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی به مشهد منتقل کرده است!!!!» حالا حضرت علی ادعایی چگونه یک نسخه از قرآن خود را به اردبیل ارسال کرده بماند ولی وقتی پرسیدم که خب چگونه اصالت این قرآنها را محرز می کنید جواب شنیدم که «این قرآنها را شیخ بهایی تعیین هویت کرده و اصالت آنها را تایید کرده است و امضا نموده است!!!!!!!!!!!!!!» وقتی می پرسیم که اصولا کاغذ نمی تواند بیش از 300 سال دوام بیاورد و بدلیل تبخیر اسید موجود در خمیر چوب کاغذ پودر می شود می فرمایند: «ایرانیان تنها عوامل موثر در نشر فرهنگ اسلام بوده اند و اعراب هیچ نقشی در این زمینه نداشته اند اگر قرآنهای آنها بصورت لت پاره و با خطی نابالغ است دلیل بی تمدنی آنهاست ولی ایرانیان بسیار صاحب ذوق و صنعت بوده اند آنها انواع و اقسام کاغذ داشته اند از کاغذ بغدادی و سمرقندی و دولت آبادی گرفته تا کاغذهای پوستی صدر اسلام (البته نمی دانم کاغذ پوستی دیگر چه نوع کاغذی است). آنها 12 نوع آهار به این کاغذ می زدند و روشهای بسیار بسیار دقیق بکار می بردند که طی صدها و هزارا ن سال باقی بماند. هیچکدام از آن روش ها در حال حاضر موجود نیست و قابل ارائه هم نیست و هیچکدام از آن دستگاهها هم الان اثری از آنها باقی نمانده است. علاوه بر این در آن زمانها هوا آلوده نبوده همه چیز تمیز بوده ولی اکنون حتی بدن ما انسانها هم مملو از مواد شیمیایی است!!!» . پرسیدم : سمت مودار و بدون موی پوست کاملا مشخص است و با اندک دقتی می توان تشخیص داد آیا شما می توانید همین را از قرآنهایی که اینجا مدعی هستید از پوست آهو! هستند تشخیص دهید؟ پاسخ آمد که روشهای دباغی پوست در ایران آنقدر دقیق بوده که اصلا چنین چیزی قابل تشخیص نیست. پرسیدم از قرآنهایی که در دنیا پیدا شده حتی یکی هم بر روی پوست آهو نوشته نشده گفت که :«در اینجا گله های آهو فراوان بوده ، ضامن آهو را نشنیده ای؟!». کتابی بر روی میز استاد قرار داشت که به ظاهر قدیمی به نظر می رسید. به آن اشاره کرده گفتم فرض کنید من هیچ چیزی از تاریخ نمی دانم نه شاه عباس را می شناسم نه شیخ بهایی را نه نویسنده این کتاب را، چگونه می توان قدمت این کتاب را تعیین کرد؟ گفت: «علاوه بر تعیین خط و نوع کاغذ می توان روش کربن 14 را بکار برد که حدود 50 سال خطا دارد» پرسیدم آیا هیچ کدام از این مخطوطات که اینجا موجود است مورد آزمایش کربن 14 قرار گرفته است؟ گفت: «خیر، ما چنین اجازه ای را نمی دهیم!» گفتم که خوب مثلا همین کتاب قدمتش چقدر است؟ به صفحه آخر کتاب رفت و گفت ببین ؛ اینجا نوشته سال 932. و چون نویسنده این کتاب متعلق به همان دوران است پس منطقی است که اصالت کتاب را بپذیریم.» با خود گفتم عجب استاد ورزیده ای است ، عسل می خورد و می گوید شیرین است. پرسیدم که خوب حالا کاغذ این کتاب را شما چگونه تعیین هویت می کنید؟ جناب استاد کتاب را به فاصله حدود یک متری جلو دیدگان خود می گیرد و در حالیکه یک چشم خود را بسته است می گوید: «این کاغذ سمرقندی است!!!.» پرسیدم راستی استاد این کاغذ دولت آبادی که بسیاری از قرآنهای نمایشگاه از جنس آن است چه جور کاغذی است . گفت دولت آباد را برخی ناحیه ای در سمرقند برخی در بخارا و برخی در اصفهان می دانند. کتاب را گرفتم کاغذش که الحمدلله انگار همین دیروز تهیه شده و محکم و زمخت طوری که تا یکی دو صده دیگه هم دوام می آورد. وقتی خواستم کاغذ آن کتاب پانصد ساله را لمس کنم گفت مراقب باش دستت به خطوط آن نخورد! با خود گفتم عجب ، چطور ایرانیان کتابی با ماندگاری چند صد ساله نوشته اند ولی از ترس پاک شدن نباید به خط آن دست بزنیم. خود استاد گفته بود که در ایران از مرکبهایی طبیعی با ماندگاری بسیار بالاتر از مرکب های شیمیایی استفاده می شده است! به هر حال به انتشارات کارنگ توصیه می شود تا رقبا خبردار نشده اند،  همان کاغذهای سمرقندی را برای کتابهای خود تهیه کنند.
استاد در ادامه فرمودند: «ما در اینجا بیش از 13 هزار اثر نفیس خطی نگه داری می کنیم بیش از چند میلیارد تومان طرف خرید آثار خطی از نقاط مختلف کرده ایم و اینکه هیچ جایی در دنیا به اندازه آستان قدس از نظر کتب و قرآنهای قدیمی غنی نیست. یکی از قرآنهای بزرگ را نادر شاه افشار پیشاپیش لشکر خود حرکت می داده و به اعتبار و توسل به آن جنگ می کرده و پیروز می شده است و اکنون آن قرآن موجود می باشد و چند برگ آن نیز در موزه های آمریکاست.»
در پایان جناب استاد آهی از افسوس از بی لیاقتی شاهان قاجار سرداد که بی کفایتی آنها باعث شد بسیاری از مخطوطات نابود شود و کشور را به باد فنا دادند و از جمله تخت جمشید که همه چیز آن را در زمان قاجار و پهلوی از ایران خارج کردند و این انگشتری افتخار را بی نگین کردند.
پاسخ:
آقای منصور. همه چیز را به بازیچه می گیرند تا اثار و عواقب خلاء انسانی طولانی و ناشی از جنایات پوریم ظاهر نشود. رسیدگی به حساب اینان و دروغ بافی های شان با خداوند است بر ما همین بیان مستند است و بس.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

عمرسنجی به کمک درختان  (شهرهای ایران)

شنبه 12 آذر 1390 ساعت 06:55 AM

Khalil

چهارشنبه 18 آبان 1390 ساعت 12:46 PM
سلام استاد عزیز
زندگی انسانها وابسته به طبیعت بوده و برای معاش خود از آن بهره می برند و انسان هر کجا اسکان یافته برای استفاده معاش و تزیین محل خود از درختان و سبزیجات و گلها کشت و زرع کرده است .با این دیدگاه درختان که عمر بیشتری از بقیه دارند همگام با زندگی نخستین افراد به مجموعه همزیستی محلی وارد شده اند و می توان از طریق سن درختان شهری یا روستایی، تا حدودی قدمت آن مکان را تخمین زد با این حال اگر به درختان برخی شهرها نگاهی بیاندازیم تقریباً به نظر بنده اگر اشتباه نکنم بیشتر از 300 سال عمر نکرده اند.
تا نظر شما چه باشد؟؟
پاسخ:
آقای Khali. نمایش آن تورات به زبان ترکی و مباحث گرداگرد آن به خوبی نشان داد که حضور و ظهور اقوام کنونی سا کن ایران و به طور کلی تجمع انسان شهر نشین و متمدن، در کم تر از 250 سال پیش صورت گرفته است.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

تمیزکاری قبل از جعل  (تخت جمشید)

شنبه 12 آذر 1390 ساعت 06:50 AM

علیرضاـ۱

سه شنبه 17 آبان 1390 ساعت 03:29 AM
با معذرت  در گوشه عکس تاریخ ان نوشته شده  
۱۷۰۴ولی این نکته جالب است که برای اثبات نقاشی مجبور به حجاری رو سنگها نیز شده اند
پاسخ:
آقای علی رضا 1. اگر خوب دقت کنید زیر نام های بروجن ونظراف که به روسی نوشته شده، قبل از حکاکی تمیز شده  که باقی ماندن اثر این نظافت بر سنگ عمر آن را بسیار جوان می کند.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

جعل امضا بر روی دروازه ملل  (تخت جمشید)

شنبه 12 آذر 1390 ساعت 06:48 AM

علیرضاـ۱

سه شنبه 17 آبان 1390 ساعت 03:14 AM
سلام استاد
حق با شماست  ورود سیاح و سفرنامه نویس به تخت جمشید در 305 سال پیش کاملا اشتباه است
تازه برای اثبات حرف خود ظاهرا این اقا روی دروازه ملل هم  امضائ کرده که هیچ گونه تاریخی ندارد.

http://www.livius.org/a/iran/persepolis/gate/persepolis_cornelis_de_bruijn.JPG

Signature of Cornelis de Bruijn at the Gate of all Nations
پاسخ:
آقای علی رضا 1. جاعلین آن امضا را همین اواخر در معبر دروازه ملل کنده اند تا به عنوان دلیلی بر وجود و حضور بروجن در تخت جمشید ارائه دهند. این که دو بار تاریخ 1704 بر سنگ حک شده خود دلیلی بر نادرستی آن است. اگر فرصت اجازه دهد و خدا بخواهد دیواره گذر خروجی شرقی دروازه ملل را نشان خواهم داد که هیچ گونه یادگار نویسی ندارد.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

درباره شاهین (شاعر یهودی)  (افراد و شخصیت ها)

شنبه 12 آذر 1390 ساعت 06:46 AM

آرمین

دوشنبه 16 آبان 1390 ساعت 9:44 PM
سلام استاد پورپیرار٬عیدتان مبارک.
استاد یک سوال داشتم٬مطالبی که درباره شاهین (شاعر یهودی) نوشته اید در کدام شماره از ایران شناسی بدون دروغ میباشد؟
پاسخ:
ارمین. اگر جلد هفتم یادداشت های مربوط به صفویه را داشته باشید در انتهای آن راه نمایی خواهد شد. عید شما هم مبارک
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

یک سوئیسی، نسخه خطی قرآن را به موزه هرات اهدا کرد  (کتابت قرآن و قرآن نویسی)

شنبه 12 آذر 1390 ساعت 06:45 AM

یک سوئیسی، نسخه خطی قرآن را به موزه

دوشنبه 16 آبان 1390 ساعت 9:13 PM
یک سوئیسی، نسخه خطی قرآن را به موزه هرات اهدا کرد

یک شهروند سوئیسی یک نسخه خطی قدیمی قرآن را، که چهل سال پیش در کابل خریده بود، به موزیم (موزه) ملی هرات اهدا کرده است.

این شهروند سوئیسی که نامش فاش نشده، این نسخه قرآن را به یک دوستش به نام "الیزابت روبی" داده است تا در اختیار موزه ملی هرات بگذارد.

موضوعات مرتبطفرهنگ افغانستان خانم روبی گفته است که تاریخ نگارش این نسخه خطی قرآن، به پانصد سال پیش بر می گردد، اما مسئولان فرهنگی در هرات گفته اند که کارشناسان به زودی قدمت این نسخه را مشخص خواهند کرد.

این نسخه که به خط نسخ نوشته شده، دو سرلوحه نقاشی شده دارد، و حاوی ۱۵ جزء قرآن است.

خانم روبی گفته که یک جهانگرد سوئیسی حدود چهل سال پیش این نسخه را به قیمت دو هزار دلار در کابل خریده و حالا خواسته است که آن را در اختیار موزه ملی هرات قرار دهد.

خانم روبی که در زمینه فرهنگ و علوم اسلامی تحصیل کرده، می‌گوید تصور می‌کند که این نسخه در دوره تیموریان (قرن هشتم و نهم هجری)، در کشمیر خطاطی شده باشد.

خانم روبی گفت که علاقه‌اش به دوره تیموریان هرات، سبب شده که این نسخه را به موزه هرات که زمانی پایتخت تیموریان بود، اهدا کند.

خانم روبی گفت: "ممکن است این نسخه متعلق به عصر تیموریان باشد. من به عصر تیموریان و شخصیت هایی چون گوهرشاد علاقه زیادی دارم. از این جهت تصمیم گرفتم که این نسخه را به موزه هرات اهدا کنم."

آثار باستانی در سال‌های بحران


مسجد جامعه هرات، یکی از بناهایی که از عهد تیموریان هرات بجا مانده است و سمبول شهر هرات است
در جریان سه دهه گذشته در افغانستان، بسیاری از نسخه های خطی و دیگر آثار باستانی افغانستان، از راه های مختلف به بیرون از این کشور منتقل شدند.

در چند سال اخیر تلاشهایی برای جمع آوری این آثار و انتقال مجدد آنها به افغانستان صورت گرفته است.

مسئولان نهادهای فرهنگی در افغانستان بارها از مردم خواسته اند تا آثار باستانی را که در اختیار دارند، به موزه های افغانستان اهدا کنند.

در چند سال اخیر صدها قلم از آثار باستانی از سوی شماری از علاقمندان این گونه آثار، به موزه های افغانستان از جمله موزه ملی هرات، سپرده شده اند.

موزه جدید

آثار متعلق به موزه هرات نیز که سالهای گذشته در یک محل نامناسب نگهداری می‌شدند، ماه گذشته به قلعه اختیارالدین هرات منتقل شدند.

این قلعه که خود یک بنای بزرگ تاریخی است، با هزینه بیش از یک میلیون دلار که از سوی سفارت آمریکا در کابل پرداخته شد، بازسازی شده است.

همچنین آلمان نیز یک میلیون دلار برای تهیه یک آزمایشگاه مجهز در این موزه و تهیه وسائل تحقیقات باستانشناسی، به موزه ملی هرات کمک کرده است.

http://www.bbc.co.uk/persian/afghanistan/2011/11/111107
_l09_quran_herat_musiam.shtml

حالا نوبت به پیدا شدن قران رسید.
پاسخ:
امیدوارم مانند ۸ تابلوی تازه یافت شده از کارهای کمال الملک نباشد. مقدمه چینی ترمیمی مربوط یه هر یک از این یادداشت ها کنیسه را ناگزیر به عکس المتل های بچه گامه مجبور کرده است.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

ویدوی کم حجم آموزش زبان عبری  (زبان ها)

شنبه 12 آذر 1390 ساعت 06:43 AM

مهدی از کرج

دوشنبه 16 آبان 1390 ساعت 7:44 PM
استاد گرامی با عرض سلام. عید قربان بر شما مبارک.

این هم ویدویی کم حجم آموزش زبان عبری:
http://quraninmylife.blogsky.com/1390/08/16/post-15/

خسته نباشید.
پاسخ:
اقای مهدی از کرج. ممنونم و بر شما و نزدیکان تان مبارک.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

انتقال ستونی از تخت جمشید به پاسارگاد  (پاسارگاد)

شنبه 12 آذر 1390 ساعت 06:42 AM

علیرضاـ۱

دوشنبه 16 آبان 1390 ساعت 2:33 PM
, Cornelis de Bruijn (1652-1727), who visited Persepolis in 1704/1705. He made many beautiful drawings, which he published in 1711 in Reizen over Moskovie
به ستونی که بیرون تخت جمشید  بوده  والان به پاسارگاد تشریف برده اند دقت کنید.

http://www.livius.org/a/iran/persepolis/gate/cornelis_de_bruijn_persepolis.JPG
پاسخ:
آقای علی رضا 1. گمان ورود سیاح و سفرنامه نویس به تخت جمشید در 305 سال پیش کاملا اشتباه است در نقاشی همراه لینک مربوطه نیز تخت جمشیدی را نشان نشان می دهد که کاملا از زیر خاک بیرون کشیده شده است. امری که در کم تر از صد سال پیش صورت گرفته. با این همه برای اثبات وجود آن ستون سرقت و منتقل شده به پاسارگاد، گواهی های لازم وجود دارد زیرا قبل از حمل به پاسارگاد ابتدا در خرابه های کاخ در حال ساختی قرار داده اند که حالا کاخ داریوش سوم می نامند و برای این نقل و انتقال عکس هایی هم دیده شده است.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

لینک عکس و نقاشی از چند بنای قدیمی  (متفرقه)

شنبه 12 آذر 1390 ساعت 06:38 AM

abbas

دوشنبه 16 آبان 1390 ساعت 04:52 AM
http://www.ipedr.net/vol5/no2/40-H10128.pdf
پاسخ:
آقای abbas. ممنونم ولی لینک باز نشد.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

دریافت عکسها  (دوستانه)

یکشنبه 15 آبان 1390 ساعت 5:09 PM

عکاس

یکشنبه 15 آبان 1390 ساعت 8:50 PM
با سلام
استاد گرامی dvd عکس ها به دست شما رسید ؟؟
منتظرم که جواب را به ایمیل بنده ارسال نمایید .
با تشکر
پاسخ:
آقای عکاس. اگر منظورتان عکس هایی از آذربایجان است، یاعرض تشکر دریافت کرده ام و بسیار جالب بودند. ممنون  
 
 
عکاس
دوشنبه 16 آبان 1390 ساعت 09:58 AM
سلام استاد گرامی
نخیر یک سری عکس که از سنندج برای شما فرستاده شده بود
وخواهان نظر شما در مورد عکس ها بودم که به دفتر شما فرستاده  شده بود
پاسخ:
آقای عکاس. ممنونم ولی هنوز نرسیده است. گاهی پست رساندن محموله را اگر با پست عادی فرستاده شده باشد تا یک هفته طول می دهد. اگر از یک هفته گذشته به شعبه پستی مربوطه مراجعه کنید.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

مقاله اولتراامپریالیسم  (متفرقه)

یکشنبه 15 آبان 1390 ساعت 02:19 AM

حذف

یکشنبه 15 آبان 1390 ساعت 02:12 AM
سلام
مردم از بس دنبال اون مقاله اولتراامپریالیسم دور خودم چرخیدم!! حمار طاحونه این قدر مسیر طی نکرده ! پس چی شد؟
پاسخ:
آقای حذف. نیمه کاره است.  
 
 
 
آمون : احتمالا سومین سالی باشد که این مقاله تحت ویرایش است!
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

از پوریم تا ناصر الدین شاه  (پوریم)

شنبه 14 آبان 1390 ساعت 7:42 PM

مهران

شنبه 14 آبان 1390 ساعت 07:47 AM
با سلام به استاد. دوستان و  جناب نصر اصفهانی عزیز

با توجه به شدت اغراق و غلو موجود در حتی جعل تواریخ  در باره شخصیتهای مختلف تاریخی/دینی آیا می توان آنرا تاثیر مذهب و تفکر غلاة و رسوخ کیش شخصیت پرستی موجود در بعد از عهد موسوم به صفوی مدعی تشیع دانست؟

یعنی همانگونه که مثلا برای امام زمان باید نامه نوشت و در چاه جمکران انداخت و با خواندن ۲ رکعت نماز از خدا خواست که نامه را بعرض امام زمان برساند (در اینجا خدا واسطه رساندن نامه درخواست به امام زمان میشود) به همان نسبت غلو در شخصیات ولو موهوم مرسوم و در نزد این جماعت باورپذیر بوده و است.

نقد و نظرات شما دوستان در این راستا را خواستارم.
پاسخ:
آقای مهران. برای دوران درازی از پوریم تا ناصر الدین شاه، به میزان پاراگرافی مطلب ارزنده و درست تاریخی و فرهنگی نداریم.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

علاقه یهودیان به شاهنامه فردوسی  (یهود)

شنبه 14 آبان 1390 ساعت 7:41 PM

محمدرضا نیسی

شنبه 14 آبان 1390 ساعت 02:10 AM
سلام‌علیکم استاد عزیز

در جایی از این یادداشت وزین فرموده‌اید: " آیا کنیسه برای سال 1313 شمسی، که سال سربراوردن منابع و دواوین گوناگون از جمله رونمایی شاه نامه فردوسی است، هنوز کسی نام نادر شاه را هم نشنیده و کنیسه ماجرا را با ارائه جزوه مینورسکی رفع و رجوع کرده است. "

آیا موضوع رونمایی از شاهنامه در سال 1313 مباحث و اسناد دیگری هم دارد؟

البته شکی در نو ظهور بودن شاهنامه با مباحث قبلی نیست و موضوع مورد سؤال سال رونمایی از خزعبلات شاهنامه است
پاسخ:
،قای نیسی. در سال 1313 جشنی برای هزاره فردوسی در تهران برپا کردند و گروهی از ریش سفیدان باستان گرا در آن جشن سخنرانی کرده اند. بعدها مجموعه این سخنرانی ها اگر درست به یاد آورده باشم، در کتابی به نام هزاره فردوسی، منتشر شد. در آن کتاب و از طریق دقت در مطالب سخن رانی ها معلوم می شود که حاضران و سخن رانان با فردوسی و شاه نامه آشنا نبوده اند. یک فرهنگ نامه کلمات شاه نامه نیز در همان زمان به سعی یک یهودی آلمانی منتشر شد که حالا نام اش در خاطر آسیب دیده ام نیست و ایضا بروخیم یهودی نیز برای نخستین بار در همان سال متن شاه نامه را چاپ کرد تا علاقمندی ویژه یهودیان به این ابزار تحمیق عمومی معلوم شود. چند سال بعد سر و کله نقالان شاه نامه خوان و سازندگان تابلوهای رنگ و روغن از صحنه های جنگ رستم با دیو سفید در قهوه خانه ها پیدا شد.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

فرمان شاهی کریم خان زند قبل از سلطنت  (تاریخ معاصر (جدید))

شنبه 14 آبان 1390 ساعت 7:40 PM

Khalil

جمعه 13 آبان 1390 ساعت 8:13 PM
استاد این هم دفتر مشق آقای کریم خان زند :
دستخط کریم خان وکیل الرعایا پادشاه زند در حکمی به سید سعدی باینچویی کردستانی / به تاریخ یکهزار و صد و هفتاد و شش هجری قمری
http://www.sorankurdistani.com/asnad8.jpg

کهنترین سند کردستان اردلان / قباله فروش روستای پنیران از توابع سنندج به مبلغ دو تومان به تاریخ یکهزار و صد و شصت و یک هجری قمری
http://www.sorankurdistani.com/asnad7.jpg
پاسخ:
آقای Khalil. اگر مطالب موجود را جدی بگیریم، در سال 1176 قمری کریم خان هنوز کاره ای نبوده تا برای کسی حکم حکومتی صادر کند. زیرا آغاز تسلط او را از 1179 قمری می نویسند. با این قید که هیچ عددی را در باب کریم خان ساختگی نمی توان سند گرفت. چرا که مجموعه مکتوبات موجود در باب صفویه و افشار و زند به یک خیار چنبر نمی ارزد و اگر تیمی از علاقه مندان جوان بکوشند اسناد آن دوران را با یکدیگر بسنجند و مقایسه کنند برای 5 سال خود کار فرهنگی موثر و ارزشمند تراشیده اند.
در باب سند اجتماعی مورد نظر نیز همان عدد 250 سال پیش حاصل می شود.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

انتظار یادداشت جدید  (دوستانه)

جمعه 13 آبان 1390 ساعت 8:01 PM

شمعون

جمعه 13 آبان 1390 ساعت 02:27 AM
شالوم! یادداشت بعدی دیر نشده؟!!
پاسخ:
اقا شمعون. صیر کن شنبه برسه و خاخام متن را تایید کنه.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

امامزاده سیدسوفی ازنا  (شهرهای ایران)

جمعه 13 آبان 1390 ساعت 01:49 AM

***

پنجشنبه 12 آبان 1390 ساعت 3:29 PM
حسن ربیعی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار جامعه فارس، با بیان این مطلب افزود: شب گذشته گروهی گنج‌یاب در حال حفاری غیرمجاز در جوار امامزاده سیدسوفی ازنا همراه با دستگاه گنج‌یاب و اسلحه دستگیر شدند.

وی ادامه داد: این گروه با تطمیع یکی از کارگران طرح توسعه امامزاده سیدسوفی مبادرت به این اقدام کرده بودند که با هوشیاری پرسنل اداره اوقاف ازنا افراد مذکور هنگام این اقدام ناشایست دستگیر شدند.

ربیعی تصریح کرد: گفته می‌شود براساس تصاویر دستگاه مانیتور، اشیاء مذکور شامل چند کوزه و قالب یک جسد مومیایی شده است.

همچنین براساس گزارش روابط عمومی سازمان اوقاف مدیرکل اوقاف استان لرستان با بیان اینکه این اشیاء تاریخی در دالانی مسقف در کنار امامزاده سوفی کشف شده است، گفت: امامزاده سیدسوفی ازنا هم‌اکنون در حال بازسازی و توسعه است و با مراقبت و هوشیاری توانستیم این اشیاء را قبل از آنکه به یغما برود از چنگ غارتگران میراث فرهنگی نجات دهیم و با همکاری سربازان گمنام امام زمان (عج) عوامل مذکور را دستگیر کنیم.

وی تأکید کرد: شورای تأمین شهرستان ازنا پیش از ظهر امروز جلسه‌ای را با حضور اعضا برگزار کرد و مصوب شد که عصر امروز در محل مذکور اشیاء صورت جلسه و تحویل اداره اوقاف لرستان شود.

مدیرکل اوقاف استان لرستان تصریح کرد: در صورت عدم تأمین امنیت اشیاء این اشیاء به رسم امانت تحویل اداره میراث فرهنگی استان لرستان خواهد شد تا پس از احداث موزه امامزاده سیدسوفی این اشیاء به این موزه بازگردانده شود.
پاسخ:
آقای ***. در ایران پس از پوریم چنان تجمع تاریخی نیافته ایم که از میان آنان کسی شیوه انجام مومیایی بداند. در مورد سفال ها هم باید لااقل تصویر آن ها را ببینم.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

جعل عکسی دسته جمعی در تخت جمشید  (تاریخ معاصر (جدید))

جمعه 13 آبان 1390 ساعت 01:47 AM

محمد اوجال اولوتورک

پنجشنبه 12 آبان 1390 ساعت 03:07 AM
عکس جعل جدید از "دروازه ملل" تخت جمشید:

http://bit.ly/u0ZXtU

اگر به پاهای نفرات سوم و چهارم از سمت راست دقت کنیم، می بینیم که پاها در پایین (جایی که با زمین باید تماس پیدا کنند)، غیب شده اند!!! مخصوصا نفر چهارم که اظهر من الشمس است.
پاسخ:
آقای محمد اوجال. تصویر کسی، در کنار نفر پنجم از دست راست را سیاه و حذف کرده اند.  
 
 
 
 
 
محمد اوجال
پنجشنبه 12 آبان 1390 ساعت 2:32 PM
استاد، بار دیگر هوش سرشار و دقت ذره بینی شما باعث حیرتم شد.
آن موضوع (سیاه و حذف شده بودن چهره و اندام شخص ایستاده در سمت راست نفر پنجم از دست راست) زمانی آشکارتر می شود که می بینیم در فاصله بین نفرات ایستاده در سمت چپ عکس که همگی پالتو و لباس تیره به تن دارند، هیچ فصای "کاملا سیاه"ی وجود ندارد و از لابلای اشخاص، لباس یا چهره اشخاصی "پشتی" قابل رؤیت است.
پاسخ:
آقای محمد اوجال. هر نکته و سندی که از جانب مراکز فرهنگی وابسته به کنیسه و کلیسا در مورد ادب و تاریخ و فرهنگ ایران و جهان ارائه شود، در ابتدا مشکوک به جعل اند مگر این که از ذره بین بنیان اندیشان به سلامت عبور کنند. در  این مورد تمام آن جمع ظاهرا بازدید کننده به صحنه دروازه افزوده شده اند.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

کتاب "پیدایش و نقش دینکاران امامی در ایران"  (افراد و شخصیت ها)

جمعه 13 آبان 1390 ساعت 01:45 AM

امیر

چهارشنبه 11 آبان 1390 ساعت 2:30 PM
استاد سلام
میخواستم نظرتون رو درباره مطالب کتاب "پیدایش و نقش دینکاران امامی در ایران" نوشته "دکتر اسماعیل نوری علاء بدونم
پاسخ:
آقای امیر. کتاب مورد نظر را نخوانده ام ولی گمان نمی کنم مولف ان بنا بر شناختی که از ایشان دارم مطلب درخور توجهی ارائه داده باشد.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

کشف عکسهایی از کمال الملک  (عجز و آوارگی مخالفان)

سه شنبه 10 آبان 1390 ساعت 11:45 PM

خسروی

سه شنبه 10 آبان 1390 ساعت 12:00 PM
سلام
جناب آقای پورپیرار نظر شما در باره خبر زیر چیست.

http://alef.ir/vdcae0n6649nuo1.k5k4.html?127931
پاسخ:
آقای خسروی. راستی که خبر فرح انگیزی است که موجب خنده و انبساط خاطر دوستان شد. پرده برداری من از ماجرای کمال الملک، متکی به اسناد علنی و موجود درباره اوست. حالا می خوانیم که: پس از حدود ۸۵ سال اسناد دیگری در «کمال صحت و سلامت» به دست آمده است. همین قید در کمال صحت و سلامت بوی جعل می دهد. هر زمان که این اسناد نو، ظهور عمومی کرد، در باب آن ها قضاوت خواهد شد.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

دکتر مرتضی محیط  (افراد و شخصیت ها)

سه شنبه 10 آبان 1390 ساعت 11:43 PM
سه شنبه 10 آبان 1390 ساعت 07:54 AM
سلام استاد
آیا شما اطلاعات بهتری از سوابق و خط فکری شخصی بنام دکتر مرتضی محیط دارید؟
متشکرم
پاسخ:
]چند باری ایشان را به تصادف و در مهمانی و مراسم گوناگون دیده ام یکی از ترجمه های شان را هم خوانده ام که  کمکی به رفع مشکلات انسانی نمی کرد.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

چند تصویر قدیمی از اورشلیم  (متفرقه)

سه شنبه 10 آبان 1390 ساعت 11:41 PM

abbas

سه شنبه 10 آبان 1390 ساعت 06:16 AM
http://www.photographium.com/subjects/architecture/mosques/
پاسخ:
آقای abbas. لینک با برکتی بود. ممنونم
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

آدرس پستی دفتر کارنگ  (متفرقه)

سه شنبه 10 آبان 1390 ساعت 00:19 AM
دوشنبه 9 آبان 1390 ساعت 7:57 PM
سلام  استاد گرامی
چند عکس به ایمیل تان فرستادم اگر نرسیده است لطف کنید آدرس پستی دفترتان  را عنایت بفرمایید .
farhad.motaii@gmail.com
با سپاس   
پاسخ:
خیابان انقلاب، روبه روی دانشگاه تهران، شماره ۱۳۰۰ ممنون
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

ذبح در اسلام  (اسلام)

سه شنبه 10 آبان 1390 ساعت 00:15 AM

شمعون

دوشنبه 9 آبان 1390 ساعت 4:55 PM
سلام.
ذبح هم همین است. تعریف شرعی آن(تازه از قم برگشته ام!) این است: قطع عوداج الاربعه !
از نظر تئوری هم مهمترین بخش به نظر من همان بریدن رگهاست و قطع نخاع نباید چندان تاثیری داشته باشد. ولی سوال به نیت مردم آزاری!

آیا می توان سینه را شکاقت و قلب را خارج کرد؟!
پاسخ:
بستگی به نیت جراخ دارد! اگر برای فروش درنیاورد بدون مانع است.!!!
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

اعیان نشین یهود در آن زمان و هم امروز هم  (شهرهای ایران)

دوشنبه 9 آبان 1390 ساعت 4:52 PM

منصور

دوشنبه 9 آبان 1390 ساعت 04:58 AM
سلام علیکم
به مانند هوشنگ سیحون که ید طولایی در مقبره سازی برای شخصیتهای مجعول یهود داشته  ابوالحسن خان صدیقی هم در زمینه مجسمه سازی برای این افراد گرد و خاک زیادی به پا کرده است. ایشان برای بسیاری از این گله ی  شخصیتهای تخیلی مجسمه ساخته است از جمله : فردوسی در میدان فردوسی، مجسمه خیام در پارک لاله تهران، مجسمه نادرشاه افشار در مشهد و ابوعلی سینا حافظ سعدی مولانا امیر کبیر شاه عباس امامقلی خان کاشف السلطنه  و ....
جالب این است که ایشان را هم شاگرد کمال الملکی می‌دانند که هویت حقیقی ندارد و داستانهای زیادی از شاگردی وی نزد کمال‌الملک نقل شده است. اطلاعات بیشتر در لینک زیر موجود است. وضعیت خانوادگی و درس خواندن او در آلیانس گویای بسیاری مطالب است. آلیانس مهمترین مرکز یهود در ایران بود که حبیب لوی در کتاب تاریخ یهود ایران در مورد آن شرح مفصلی دارد. شرح حال زیر از آدرس ذیل برداشته شده. براستی با گنگ کارکشته‌ای در درج تاریخ دروغین مواجهیم.
«ابوالحسن‌خان صدیقی در سال ۱۲۷۳[۱] خورشیدی در محلهٔ عودلاجان تهران به دنیا آمد.[۲] پدرش میرزا باقرخان صدیق‌الدوله از اهالی نور مازندران بود اما سال‌ها قبل از تولد ابوالحسن به تهران آمده بودند و ساکن عودلاجان شده بودند که آن زمان از محلات اعیان‌نشین پایتخت محسوب می‌شد. ابوالحسن در هفت سالگی به مدرسهٔ اقدسیه رفت که از مدارس جدید بود و سعیدالعلمای لاریجانی آن را بنیان گذاشته بود. پس از پایان تحصیلات ابتدایی برای ادامه تحصیل به مدرسهٔ-- آلیانس-- رفت و در آن‌جا بدون این که استاد نقاشی داشته باشد شروع به نقاشی کرد؛ نقاشی‌های او روی دیوارهای مدرسه اعتراض مدیران مدرسه را در پی داشت.[۱]»
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%D9%86_%D8%AE%D8%A7%D9%86_%D8%B5%D8%AF%DB%8C%D9%82%DB%8C
پاسخ:
آقای منصور. لااقل محله عودلاجان نه فقط محل زندگی یهودیان بی چیز، بل کثیف و مخروبه ترین محله تهران بود همراه دکان هایی که میوه های لهیده و هندوانه های ترش شده و البته دو سه خاخام نشین که موجودات خوراکی را به  شیوه یهودیان سر می بریدند و چون در ذبح یهودی، موجود سر بریده شده تا مدتی زنده می ماند، برای کنترل، حیوان ذبح شده را درون یک بشکه خالی مخصوص این کار می انداختند تا زیاد جنب و جوش نداشته باشد. این که ویکی پدیا عودلاجان را اعیان نشین یهود معرفی می کند برای خانواده ما که سال ها دیوار به دیوار عودلاجان و درست چسبیده به منزل آیت الله بهبهانی زندگی کرده ایم، کاربرد جوک را دارد و بی ارزشی داده های ویکی پدیا را آشکارتر می کند. اعیان نشین یهود در آن زمان و هم امروز هم خیابان فلسطین جنوبی و به صورت انبوه تر محله یوسف آباد است.

هیچ نظری موجود نیست: