پنجشنبه، خرداد ۱۸، ۱۳۹۱

پست 1955 تا 1975

شکار و تشییع جنازه سلطان صاحب قران و کاخ گلستان تهران  (قاجار)

یکشنبه 24 اردیبهشت 1391 ساعت 1:53 PM

Khalil

شنبه 23 اردیبهشت 1391 ساعت 6:43 PM
سلام بر استاد عزیز
تمامی مطالب را خواندم تا از کلاس عقب نیافتم واقعاً محشر بود. سئوالاتی دارم و فعلاً صبر می کنم تا شاید در تحقیقات بعدیتان به جواب برسم.
شاید این عکسها را هم مشاهده کرده اید ولی برای بازبینی دوباره می گذارم:

بالن زمان قاجار
http://www.golagha.ir/uploads/news/latife/89-10/12306378689658686372.jpg

نگاهی به پشت سر قاجار
http://www.episodemagazine.com/N26/ghajar.htm

عکس های دیدنی و بسیار نایاب از ایران قدیم
http://www.pixdooni.com/1390/iran-ghadim-5/  

سلطان صاحبقران از نگاهی دیگر
http://www.irdc.ir/fa/content/16803/21245/default.aspx

عکس قدیمی از مراسم تشییع جنازه ناصرالدین شاه قاجار
http://s1.picofile.com/file/5116578285/naser.jpg

http://www.fardanews.com/fa/news/192269/%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D8%AA%D8%B4%DB%8C%DB%8C%D8%B9-%D8%AC%D9%86%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D9%86%D8%A7%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D9%84%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D8%A7%D9%87

گزارش شکارهای ناصرالدین شاه قاجار
http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1465748


کشفی جالب در کاخ گلستان
http://www.karabin.blogfa.com/post-103.aspx

شاه و قوچ/ کاخی برای مفاسد شاهپور
http://www.irdc.ir/fa/content/18423/default.aspx

عکس های ناصرالدین شاه قاجار
http://www.takmahfel.com/news-23376.html

http://qajar.files.wordpress.com/2009/03/qorkhaneh.jpg?w=600

استاد باکمی دقت جعل بعضی از عکسها معلوم می شود حتی در لینک سومی و هشتمین عکس آرایش گر شاه که با پاهای نا هماهنگ که پرسپکتیو رعایت نشده، دست به سبیل اعلا حضرت میزند.
با تشکر

پاسخ:
آقای خلیل. ممنون. عکس های جالبی بود هرچند که برخی از لینک ها باز نشد.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

تعریف یک بنیان اندیش از هنر و هنرمند در مکتب بنیان اندیشی  (نظرات جالب دیگران)

یکشنبه 24 اردیبهشت 1391 ساعت 00:10 AM

فریبا حاجی زاده

شنبه 23 اردیبهشت 1391 ساعت 5:57 PM
گویا آقای موومان از زیر این بحث شانه خالی کردند بنابراین خودم پاسخ سئوالم را می دهم.
آقای سلام محمدی  
من توانمندی شما که موسوم به هنر است را تمجید میکنم و شما را یک هنرمند می دانم و فکر میکنم تقبیح و ذم هنر و طرد هنرمندان از جامعه اندیشمندان نوعی دگم اندیشی و تنگ نظری است، معتقدم بنیان اندیشی به جای این حرکت بایستی تعریف خود را از هنر و هنرمند ارائه دهد، بخصوص بر این امر اصرار دارم و تا جایی که اطلاع دارم بسیاری از بنیان اندیشان از طبع هنری برخوردارند.
هر چند امروزه کلمه هنر در بطن خود حاوی یک معنای دقیق و قاطع نیست (و شاید انتساب چنین نامی بر مجموعه ای از آثار انسانی از ریشه اشتباه باشد!؟) اما من عرایضم را در قالب همین کلمه بیان میکنم.
برخلاف توده مردم که در روزمرگی غرق شده اند، یا دلبسته دنیا و متعلقات آن هستند، انسانهایی که تنها خود را می بینند و نسبت به غیر خود بی مسئولیت و بی اعتنا هستند، انسانهایی که یادشان داده اند کار خاص و منحصر به فردی جز خوردن و خوابیدن و زاد و ولد کردن نکنند تا روزی که مرگ به سراغشان بیاید، انسانهایی که در چنبره تفکر مادی و دنیوی چنان اسیرند که تعهدات و وظایف انسانی خود را فراموش کرده اند. انسانهایی که فعلی به نام اندیشیدن برایشان تعریف نشده است، انسانهایی که فریب خورده اند و تصور میکنند زندگی همین است، انسانهایی که تصویر و تلقی متفاوت تری نسبت به زندگی ندارند. انسانهایی که کلیشه ای زندگی میکنند و تنها در پی آزموده ها هستند چون از ناآزموده ها می هراسند... گاه انسانهایی در میان این گله های انسانی یافت می شوند که نگاهی پویا و موشکافانه نسبت به مسائل پیرامون خود دارند، وارسته اند، می اندیشند، حقیقت زندگی را میبینند و تصور انسانی تری از زندگی دارند. انسانهایی که بصیرت دارند و مرام و منش و افکارشان عمیق تر و متعهدانه تر از انسانهایی عادی است، احساس مسئولیت و وظیفه می کنند، از غفلت و جهالت توده انسانها رنج میکشند و آرزو دارند که آنها را بیدار کنند، با آنان سخن بگویند، ارتباط برقرار کنند و به آنها دانسته ها و آموخته هایش را بیاموزد...به این امید که آنها نیز پوست اندازی کنند و راه و روش دیگری برای حیاتشان برگزینند... هنر زبان صحبت انسان آگاه با انسان غافل است، کانال ارتباطی دو طیف از انسانها، آنها که می دانند و آنها که نمی دانند، هنر تلاشی است تا هنرمند ارتباط برقرار کند و اندیشه و نگاه خود را به مخاطب بیاموزد، تلنگری در ذهن و زندگی او بزند شاید از سطحی نگری و بی اعتنایی اش گذر کند. با این اوصاف اثر یک هنرمند تجلی نگاه و اندیشه و منش اوست، حاصل تعمق و تفکر و کنکاش او، نتیجه احساس تعهد و مسئولیت او.
بدین ترتیب هنر یعنی اثری که از یک عقیده و اندیشه نشات گرفته و حاصل فعالیت عقل و قلب هنرمند است، بنابراین غنای یک اثر هنری وابسته  به غنای ذهن و احساس خالق آن است. مثلا نقاشی تنها رقص قلم مو روی بوم نیست، حاصل ارتباط نزدیک هنرمند با سوژه و اشراف او نسبت به آن است. نقاشی که موضوع کارش انسانهاست، انسانها را بهتر و بیشتر می شناسد، ارتباط عمیقتری با آنها دارد، ضعفها و قابلیتها و سنگینی باری که بر دوش دارند را بیش از یک انسان عادی لمس میکند، از آلامشان درد میکشد و از خامی شان رنج، از آگاهیشان شاد می شود و از حرکتشان خرسند...دغدغه او انسانهاست...
هنرمند سوژه اش هر چه باشد، انسان یا خدا یا طبیعت و...وابزارش هر چه باشد، رنگ یا دوربین یا قلم...، مکان فعالیتش هر کجا که باشد صحنه نمایش یا کارگاه یا مطبخ و...بایستی دارای تعهد و آگاهی و خصائل نیک انسانی باشد و اثرش حاوی پیامی در جهت تعالی احوالات بشری و حیات مادی و معنوی او...هنرمند موفق کسی است که مخاطبش پیام او را دریافت و درک کند و در زندگی اش پیاده سازد.
هر فعالیتی که چنین مختصاتی نداشته باشد در زمره هنر نبوده و جز برای سردرگمی انسان و مشغول ساختن او به ظواهر و مقولات پوچ و بی محتوا و با نیت خیانت نسبت به بشریت نیست.
با شرح فوق تعریف هنرمند بنیان اندیش سهل می شود.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

احیاگران تشیع سیاسی(مروری بر پیدایی و عملکرد فداییان اسلام)  (نظرات جالب دیگران)

شنبه 23 اردیبهشت 1391 ساعت 9:13 PM

abbas

جمعه 22 اردیبهشت 1391 ساعت 05:48 AM
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

عکس و تصویری از بوسه احمدی نژاد بر یک سند  (متفرقه)

جمعه 22 اردیبهشت 1391 ساعت 11:49 PM
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 ساعت 12:14 PM
بوسه احمدی نژاد بر یک سند

http://javantoday.mihanblog.com/post/592
پاسخ:
از یک مقاله هم گویا بود. گمان ندارم در میان این فهرست پر عرض و طول سند غیر مجعول هم پیدا شود.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

دختران پسرنمای قاجاریه در زمان معاصر و حین عکس انداختن دسته جمعی  (نظرات جالب دیگران)

جمعه 22 اردیبهشت 1391 ساعت 1:56 PM

مهدی - مهدی

پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 ساعت 2:53 PM
آقای مهدی،

استدلال طرح شده در مورد آن عکسِ بخصوص و توضیح ضمیمه آن، استدلالی سالم و با توضیحات شما متباین است.
توضیح شما، آن عبارت مسخره "دختر دوست معیرالممالک" یا "نوه ناصرالدین شاه" که ظاهراً تا زمان رضاخان به کودک بودن خود ادامه داده و آن پسران دلقک که لباس زن پوشیده اند را موجه نمی کند.
آیا لازم است که برای آنکه اشتباه خود در تشخیص آن عکس را نپذیرید تلاش به توجیه کنید؟ برای شما حقیقت مهم تر است یا اینکه از حرف خود برنگردید؟

با احترام
مهدی  
 
 
 
آمون : بازگشت به این مطلب : 
 
که آن نیز بازگشتی دارد به این مطلب: 
 
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

کتاب نگاهی دیگر به دیاری کهن نوشته سعید رهبر و انتشاراتی ناشر آن  (متفرقه)

پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 ساعت 3:03 PM
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 ساعت 11:37 AM
جواب ندادید: کتاب نگاهی دیگر به دیاری کهن نوشته سعید رهبر را که در یادداشتهای اولیه برآمدن مردم به آن استناد کرده اید کدام انتشاراتی چاپ کرده است؟
پاسخ:
این کتاب به گمانم در خارج از ایران چاپ شده ، هرچند  احتمال دارد در ایران هم انجام شده باشد. مطمئن نیستم.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

میرزا کوچک خان جنگلی(گیلان)و قیام جنگل از دید ناصر پورپیرار  (افراد و شخصیت ها)

پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 ساعت 12:56 PM

lمحمد

پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 ساعت 02:26 AM
سلام و خسته نباشید .
سوالی داشتم از شما ...
نظر شما در باره وجود یا عدم وجود میرزا کوچک (و قیام جنگل) و تاثیرش بر حوضه گیلان چیست ؟
اصولا دوست دارم بدونم که حوضه تحقیقات جناب عالی  شامل اون دوره هم میشه ؟
اگه راهنمایی بفرمایید ممنون میشم .
پاسخ:
لطفا صبر و حوصله را فراموش نکنید.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

استفاده از لباس قاجاری در زمان ها و مکان های مختلف جهان  (نظرات جالب دیگران)

پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 ساعت 02:01 AM

مهدی

چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 ساعت 1:40 PM
آقای مهدی-مهدی. استدلال مورد اتکای شما از اساس در مورد عکس معرفی شده نادرست است زیرا زنان یا مردان قاجاری با همان شکل و لباس حداقل تا پیش از اجباری شدن کلاه شاپو و لباس غربی ، در دوران رضا شاه زندگی می کردند و عکس هم می گرفتند. حتی در دوران محمدرضا نیز تا مدتها پیرمردها و پیرزنان قاجاری اصالت خود را حفظ کردند و امروز هم گاه با همان اصالت در لندن ظاهر می شوند. به عنوان نمونه رجوع کنید به کتاب خاطرات ستاره فرمانفرماییان با نام دختری از ایران که استاد آن را چاپ کردند.

 

آمون : رجوع به این یادداشت است: 

 

http://purpirar.blogsky.com/1391/02/19/post-1962/

del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

جستجوی بنیان اندیشی شق القمر پیامبر اسلام (ص) و اسناد و مدارک آن  (اسلام)

چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 ساعت 12:41 PM

ساده دل

چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 ساعت 04:15 AM


زمانی میشنیدیم که اسناد دیده شدن ماه دو تکه شده که درست آن زمان توسط یک وزیر یا منجم هندی دیده و ثبت شده بود در یکی از مراکز فرهنگی و نگهداری اسناد ملی هند نگهداری میشود

بلادرنگ  از اینکه ما فرقه گریان بظاهر تسلیم شده امر خدا و پیرو دین حقگرایی حنیف ابراهیم! بی توجه به معانی ایاتی که شق القمر خوانندش به این اخبار علاقه مند و امیدوار شده بودیم از همان لابی های اسلام ستیزی(روی دیگر سکه جعل که تمسخر اسلام با نسبت دادن همان جعلیات به آنست)  مکررا درخواست روکردن مستندی تایید شده از سوی این ادارات رسمی از سوی مدعیان حقیقی بودن این اخبار(مسلمانانی چون من که در بحثها از اینگونه اخبار یهودساخت در مقابل اسلام ستیزان استفاده میکردند) میشد
و ما همچنان  بدنبال پیدا کردن و تاییدی رسمی بر آن اخبار میدویدیم و وقت و عمر را هدر میدادیم بی انکه به باطن ماجرا و مسایل اساسی پشت پرده توجهی داشته باشیم



چونانکه که جانوری دست اموز را تشویق به دنبال کردن تکه چوبی استخوان شکل و سوسوی دروغینی که خودساخته ایم کرده باشیم و پس از آنکه که دست خالی برگشت خود به تمسخرش بنشینیم
آنانی که کلام خداوند را وا مینهند و دلخوش به این جعلیات میشوند لیاقت اینکه مصداق جملات توصیفیفوق شوند را دارا هستند چه آنکه دست اموز و نوکر بی جیره مواجب و بازار خریدار بافته های یهود هستند

(یادم رفت اسناد منتشر شده ناسا را ضمیمه پرونده از سر دواندنهای مسلمین ساده اندیش کنم)


اصلا شاید هم واقعا معنای آن آیات همان شق القمری باشد که مصطلح گشته
و این بازی ها هم برای بی اعتبار کردن باقی اسناد در خصوص این مساله باشد

نمیدانم
هرچه باشد مهم نیست
مهم اینست که ما قبلا با طناب چه کسانی و به تشویق چه لابیهایی به ته چاه میرفتیم و تا کجا حمال دروغهای انان بودیم
پاسخ:
آقای ساده دل. این همان مسیری است که پیشهاد کرده ام: جست و جوی بنیان اندیشان برای ورود به مدخل با اسناد سالم و رد و یا تایید دوباره هر یادداشت. موفق باشید.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

اهدای قرآن کریم با خط امام حسین توسط رهبر به کتابخانه آستان قدس  (کتابت قرآن و قرآن نویسی)

چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 ساعت 11:04 AM

نصراصفهانی

سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 ساعت 8:56 PM
ماجرای قرآنی به خط امام حسین(ع) که به دست رهبر انقلاب رسید


روز سه‌شنبه نوزدهم اردیبهشت ماه مصادف است با «روز اسناد ملی و میراث مکتوب». به بهانه‌ی این روز و نیز برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، به سراغ دکتر فتح‌الله کشاورز، مدیرکل نسخ خطی کتابخانه‌ی ملی جمهوری اسلامی ایران رفتیم. در میان پاسخ‌های ایشان، گوشه‌های تازه‌ای از شخصیت و سیره‌ی فرهنگی رهبر معظم انقلاب تبیین شد که برخی از آنها را برای نخستین بار منتشر می‌کنیم.

استمرار اهدای کتاب توسط رهبر انقلاب

توجه رهبر انقلاب به حوزه‌ی کتاب و نشر کشور روشن است. دیدگاه ایشان درباره‌ی نسخ خطی چگونه است؟

رهبر معظم انقلاب از سال 1372 تا سال 1390 به طور مستمر کتاب‌های خطی بسیاری را اهدا کرده‌اند. این کتاب‌ها به طرق مختلف به دست ایشان می‌رسد که عمدتاً به صورت هدایای فرهنگی است. ایشان در طول این سال‌ها همه‌ی نسخ خطی و کتب نادر اهدایی را به کتابخانه‌ی آستان قدس رضوی اهدا کرده‌اند. علتش هم روشن است که ایشان چرا آن کتابخانه را انتخاب کرده‌اند؛ یکی به دلیل ارادت و احترامی است که به امام رضا(علیه‌السلام) دارند و دیگر به این خاطر که کتابخانه‌ی آستان قدس رضوی از قدیمی‌ترین و ماندگاترین کتابخانه‌های پابرجای جهان است.

اهدای 14هزار جلد نسخه خطی توسط رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب تا به حال چه تعداد نسخ خطی و کمیاب را اهدا نموده‌اند؟

آن‌طور که مسئولین کتابخانه‌ی آستان قدس اعلام کرده‌اند، رهبر انقلاب تاکنون حدود 14 هزار جلد نسخه‌ی خطی به آن کتابخانه اهدا کرده‌اند. الحمدالله و به اهتمام مسئولین آن کتابخانه، این 14 هزار جلد در قالب 15 جلد فهرست‌نویسی شده و در حال انتشار است. این فهرست عظیم و خواندنی به صورت دسته‌بندی موضوعی از علوم قرآنی تا هیأت، نجوم، ریاضی، هندسه، علوم عقلی و نقلی هر یک در مجلد مستقلی فهرست شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

به نظر شما این جمع‌آوری نسخ خطی علاقه‌ شخصی ایشان است یا یک روند کاری است؟

بنده فکر می‌کنم این حرکت یک اقدام ماندگار و در ادامه‌ی همان فرهنگ و پیشینه‌ی وقف و اهدا صورت می‌گیرد. در معارف ما به سنت وقف توجه خاصی شده است. یک گنجینه‌ی مهم از ذخایر علمی و فرهنگی ما که از طرق مختلف جمع‌آوری شده و به یک کتابخانه اهدا می‌شود، اولاً برای همیشه ماندگار می‌شود و ثانیاً در اختیار عموم قرار می‌گیرد و در کتابخانه‌های شخصی نمی‌ماند. واقعاً بسیاری از ما اگر یکی از این نسخه‌های ارزشمند را داشته باشیم، به خاطر علاقه‌ی بسیاری که داریم، امکان دور کردنش برایمان سخت خواهد بود.

«وقف» یک اقدام بسیار ماندگار و مهم است که شامل خیلی چیزها می‌شود، ولی وقف کتاب یک امتیاز مضاعف هم دارد. به این جهت که ما مسلمانان می‌گوییم معجزه‌ی بزرگ دین‌ ما کتاب است. معارف ما به کتاب و ثبت و ضبط وقایع بسیار ارزش داده است. همان‌طور که ما برای قرآن احترام زیادی قائل هستیم، به همان ترتیب به کتابت و مسأله‌ی ثبت و ضبط مکتوب هم اهمیت می‌دهیم.

چه نمونه‌ها و مصادیق قابل توجهی در نسخه‌های اهدایی رهبر انقلاب وجود دارد؟

یکی از نمونه‌هایی که ایشان اهدا کرده‌اند، قرآنی منسوب به خط امام حسین(علیه‌السلام) است. این قرآن در 15 یا 16 صفحه است و بخش‌های مهمی از قرآن را شامل می‌شود. عبارت «کَتَبه حسین‌ بن‌ علی» در انتهای این قرآن قید شده و به مُهرِ یکی از سلاطین صفوی نیز مهمور است. این یک نسخه‌ی خطی معمولی نیست؛ یک نسخه‌ی خطی بسیار مهم است، هم به لحاظ قدمت و هم از باب معنوی و دینی.

وقف چه تأثیری در شکل‌گیری کتابخانه‌های ما داشته است؟

تا قبل از اسلام ما تمدن‌های بسیار بزرگی را شاهد هستیم که عمدتاً در شرق کره‌ی زمین ظهور کرده‌اند؛ مثل تمدن‌های‌ بابل، آکد، ایران، هند و مصر. شما در دوره‌ای که این تمدن‌ها درخشش و شکوفایی داشتند، تمدن درخشانی را در غرب نمی‌یابید. همه‌ی تمدن‌ها در شرق درخشیدند؛ تمام پیامبران و دانشمندان. پس از اسلام این درخشش در حوزه‌ی اسلام پررنگ‌تر ‌شد. به خاطر اهتمامی که دین اسلام به دانش و نشر دانش و به تولید علم دارد، یک زمینه و بستر بسیار مناسبی برای تولید و تقویت علم و دانش پدید آمد. وسیله‌ای که دانش را نشر می‌دهد کتاب است؛ وسیله‌ای که به ثبت و ضبط دستاوردهای علمی می‌پردازد و بستر انتقال علم از جامعه‌ای به جوامع دیگر است.

نقش کتاب بسیار مهم است و این حوزه‌ای که درباره‌ی آن صحبت می‌کنیم (حوزه‌ی کشورهای اسلامی) بخش بسیار مهمی از این نقش را بر عهده گرفتند، با توجه به سوابق قبلی‌شان و با توجه به مسئولیتی که دین اسلام برایشان ایجاد کرده است. به این ترتیب می‌بینیم از قرن اول هجری یک دوره‌ی بسیار روشن و شکوفا در دنیا ایجاد می‌شود. عالمان بزرگی آثار بسیار مهمی در تمام حوزه‌های علمی به وجود می‌آورند. از طب، نجوم و ریاضی گرفته تا فقه و فلسفه و ...

این حوزه در واقع قبل از زمانی که اسلام به وجود بیاید، آن تمدن‌های شرقی به لحاظ مجاورتی که با یونان داشتند، تجارب تمدنی را گرفتند و منتقل کردند به روم و کشورهای غربی. رومی‌ها پیشرفت کردند. بعد از اسلام به خاطر اهتمام مسلمانان به نشر و دانش، مجدداً آن علوم را از جوامع غربی گرفتند و با نهضتی که در قرن دوم به نام نهضت ترجمه به وجود آمد، آن علوم و آثار گذشتگان را همراه با تألیفات و آثار علمی نوین و تولیدی خود همراه آن ترجمه‌ها منتشر ساختند. آن ترجمه‌ها هم باعث رشد مضاعف جامعه‌ی اسلامی ‌شد.

تا این‌که غربی‌ها در چند قرن پس از آن دوباره متوجه پیشرفت جوامع اسلامی شدند. آثار علمی جوامع اسلامی و شرقی از روش‌های مختلفی به غرب منتقل ‌شد؛ مثلاً در فتح اسپانیا و بخش‌هایی از اروپا توسط مسلمانان و بعدها در جنگ‌های صلیبی. این‌ها باعث شد تا علوم از کشورهای اسلامی به کشورهای غربی منتقل شود. ما این تاریخ انتقال علوم را از راه گردش زمانی و جغرافیایی نسخه‌های خطی و قدیمی ردیابی می‌کنیم. این نسخه‌های ارجمند به شهرها و کشورهای مختلفی سفر کرد‌ه‌اند و دست افراد مختلفی گشته‌اند. نسخه‌های خطی علاوه بر این که سوابق تاریخی علم را به ما نشان می‌دهند، این حرکت‌ها را هم تا حدی برای ما روشن می‌کنند.

پس چرا افکار عمومی ما تا این پایه از این ماجرای مهم دور و بی‌اطلاع است؟

این حرکت و اهتمام رهبر انقلاب از این منظر قابل توجه است که ما الان باید بیشتر به کجا توجه کنیم. در چه نقطه‌ای هستیم و به کجا می‌خواهیم برسیم؟ نسخه‌های خطی فقط یک کتاب نیستند. بیانگر مسائل تاریخی‌اند. بیانگر رشد و شکوفایی ما در گذشته‌ها و در تاریخ‌اند. اگر بخواهیم وظیفه‌مان را نسبت به فرهنگ‌مان ادا کنیم، چه باید بکنیم؟ با این فرصت کمی که داریم، باید اهتمام کنیم که حداقل نفایس علمی و فرهنگی ما در شرایط غیر استاندارد و مثلاً در منازل افراد نابود نشود، بلکه به نسل‌های بعدی انتقال یابد. باید این‌ها را جمع‌آوری و معرفی کنیم به جوامع و بگوییم ما چنین گذشته‌ای داشته‌ایم. بگوییم «صوفی رازی» ایرانی بوده است.

رفتار دشمنان در قبال این موضوع چه بوده است؟

مخالفان و دشمنان ما هم بیکار ننشسته‌اند، سال‌ها نفایس ما را غارت و چپاول کرده‌اند. شمار آثار نفیس علمای ما و نوابغ ما را الان در کشورهای اروپایی و در کتابخانه‌های بزرگ‌شان می‌بینید. خیلی کوتاهی شده. آنها شناسایی کردند و بردند. درست است که بعد از انقلاب خوشبختانه اهتمام خوبی شده است نسبت به جمع‌آوری موارد نفیس و حفظ و نگهداری آنها. می‌گویند در مراکز اطلاع‌رسانی کسی که هویت ندارد، مثل این است که حافظه ندارد. این‌ها هویت ما هستند. خیلی برای ما مهم است که اسناد هویت خود را جمع‌آوری و حفظ کنیم. یک مقدار آن رفته ولی آنچه مانده، باید مراقبت و حفظ شود. فقط هویت اسناد، هویت کشور ما نیست؛ نشاگر عشق و ارادت ما به خداوند است و به دین.

هم‌اکنون باید چه کار کنیم؟

الان یک همت بسیار جدی لازم است که این آثار را جمع‌آوری و حفاظت و منتشر کنیم و به دست مردم برسانیم. دشمنان ما و کسانی که دین ما را قبول ندارند و یا با اعتقادات ما در تعارض هستند، همین حالا درصددند تا نسخه‌های ما را از بین ببرند. خیلی روشن است. خیلی‌ها هم شاید داخلی باشند و حتی مسلمان باشند. یعنی کار بسیار پیچیده‌ای است. یعنی تیزبینی خاصی می‌خواهد که توجه کنیم به این بحث مهم و نیز پس از آن که انتشار این آثار است. یعنی ما نباید منفعل باشیم و باید از حوزه‌ی انفعال دربیاییم.

یادداشت رهبری بر یک نسخه خطی

رابطه‌ی کاری شما در بخش نسخ خطی کتابخانه‌ی ملی ایران با رهبر انقلاب چگونه تعریف شده است؟

ما خوشبختانه همکاری بسیار نزدیکی با کتابخانه‌های بزرگ کشور داریم، از جمله آستان قدس که ما برخی منابع را در بانک‌های اطلاعاتی به اشتراک گذاشته‌ایم. اصلاً ما تعصب نداریم که کتاب خطی در کتابخانه‌ی خاصی باشد. اولین اصرار ما این است که کتاب‌ها در مکان‌های مناسب به لحاظ حفظ و شرایط نگهداری قرار گیرد. از اصرارهای رهبر معظم انقلاب که من حداقل سه موردش را شاهد بودم، این بوده که ایشان برخی کتاب‌های خطی را برای بخش ما فرستادند که احتیاج به مرمت داشت. ما هم گرفتیم و فرستادیم به مرمت. یا با بعضی از رابطین که آقا در رابطه با نسخ خطی دارند، ما با آنها همکاری کرده‌ایم و در جریان فعالیت‌های ایشان هستیم. واقعاً اهتمام جدی دارند.

آیا توصیه‌ یا پیامی از سوی رهبر انقلاب داشته‌اید؟

یک بار که مقام مظعم رهبری نمایشگاه آمده بودند، یک یادداشتی نوشتند روی فصلنامه‌ی گنجینه‌ی اسناد که برای ما خیلی مهم بود که ایشان بسیار توجه دارند. کاربرد اسناد را توجه کرده بودند و آن عبارتی که حضرت علی(علیه‌السلام) دارند که اگرچه من با گذشتگان زندگی نکرده بودم، ولی با بررسی در زندگی آنها گویی با آنها زندگی کردم و تجارب آنها را کسب کردم. در کنار این یادداشت نوشته بودند: امیدوارم در لابه‌لای اسناد حقایق را کشف و به نسل‌های آینده منتقل کنید. این برای ما بسیار جالب بود. بعد هم یک نسخه‌ی خطی منسوب به شهرآشوب به ایشان داده بودند که این‌جا مرمت شد که بعد  ایشان یک یادداشت برای همکاران ما نوشته بودند و از زحمات آنها تشکر کرده بودند که این کتاب خیلی خوب مرمت شده. این مورد توجه آقا بود که ما هم بسیار خوشحال شدیم.

وضعیت کلی نسخ خطی ما در جمهوری اسلامی ایران چگونه است؟

الان با بسیاری از کشورها که قرارداد همکاری منعقد می‌کنیم، این مشکل را پیدا می‌کنیم که منابع بسیاری در اختیار آنها داریم که درخواست می‌کنیم نسخه‌ی دیجیتال را به ما بدهند ولی در مقابل آنها چیزی ندارند که در اختیار ما بگذارند چون آنها تاریخی نداشته‌اند. دستاورد خاصی نبوده که تولید شده باشد که در اختیار ما باشد یا دیگران. و خیلی جالب است که از هلند گرفته تا لهستان و انگلستان و کشورهای دیگر، مجموعه‌های بسیار مهمی راجع به نسخه‌های اسلامی و ایرانی در اختیارشان است و ما نداریم ولی خود ما در داخل کشور در رتبه‌های اول و دوم قرار داریم. مثلاً ایران و ترکیه با کشورهای دیگر اصلاً قابل مقایسه نیستند. واقعاً دانش در این حوزه تولید شده است، اما آن‌چه در کشورهای غربی هست و یکی از درخواست‌های مکرر کشورهای مختلف از ما این است که شما برای ما کارشناس و فهرست‌نویس بفرستید. چون بیشتر آنها نسخ فارسی و عربی هستند. بسیاری مربوط به فرهنگ اسلامی است. اصلاً کشورهای اسلامی مثل ما و ترکیه و بعضاً هند و مصر قابل مقایسه نیستند با کشورهای دیگر به لحاظ این دارایی.

چه شخصیت‌هایی و در چه کتابخانه‌هایی تأثیرگذار بوده‌اند؟

کل دارایی آستان قدس رضوی در طول تمام سنوات تاریخ 50 هزار نسخه‌‌ی خطی است که 14 هزارش را حضرت آقا اهدا کرده‌اند. 17 هزار عنوان قرآن در این مخزن وجود دارد که 80 عنوان آن از طرف رهبر معظم انقلاب اهدا شده است. بعد از آن کتابخانه‌ی ملی با 34 هزار نسخه‌ی خطی، کتابخانه‌ی آیت‌الله‌العظمی مرعشی تقریباً با همین میزان، کتابخانه‌ی مجلس 24 تا 25 هزار جلد دارد. کتابخانه‌ی دانشگاه تهران حدود 17 هزار جلد دارد. مجموعاً در کل کشور حدود 500 هزار جلد نسخ خطی وجود دارد. تخمین بر این است که میزان کل نسخ خطی به یک میلیون جلد برسد. چون این 500 هزار آن چیزی است که در کتابخانه‌ها هست و آن‌چه در منازل است و آن‌چه را که شناخته نشده است شامل نمی‌شود.

این تعداد اصلاً قابل مقایسه نیست با نسخه‌هایی که در کل کشورهای جهان است. اگر ما بتوانیم نسخه‌ی دیجیتال ایران و اسلام را از کشورهای جوامع دیگر جمع‌آوری کنیم، می‌توانیم بگوییم که در آینده به رتبه‌‌ی اول جهان از لحاظ ذخایر علمی و داشته‌های نسخ خطی برسیم.

اهدای دو قرآن همراه با دست خط رهبر انقلاب

آیا برای احیای میراث مکتوبی که از سوی رهبر انقلاب اهدا شده اقدامی صورت گرفته است؟

مثلاً در دو تا قرآن‌هایی که رهبر معظم انقلاب اهدا کرده‌اند به آستان قدس، دستخط ایشان هست که تأکید کرده‌اند این نسخه از قرآن واجد چه نکاتی است. شاید منظورشان جدیت و فوریت در چاپ این نسخه‌ها بوده است. مثلاً یک قرآن مربوط به دوره‌ی قاجار اهدا کرده بودند که به لحاظ کتابت و خوشنویسی بسیار مهم است و به لحاظ نسخه‌شناسی هم بسیار نفیس است. خود ایشان هم قید فرموده بودند که بسیار نفیس است. این نشان می‌دهد که اهتمام ایشان این نیست که این‌ها فقط یک جایی حفظ و نگهداری شود، بلکه باید منتشر هم بشود.


منبع: دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای
پاسخ:
آقای نصر اصفهانی. نقد و شناسایی امور به گواهی مقامات ممهور و متوقف نمی شود. رهبر انقلاب و یا آقای کشاورز نیز ابتدا باید به ان پنج سئوال هویت ساز پاسخ دهند.
با چه خط و زبان، در کدام مکان، با چه ابزار و بر کدام ماتریال نوشته شده و ایا عین قابل دیداری از ان مانده است؟!
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

بن‌لادن به همراه خواهران و برادرانش در سوئد سال ۱۹۷۱  (نظرات جالب دیگران)

چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 ساعت 00:46 AM

محمدرضا نیسی

سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 ساعت 12:28 PM
سلام‌علیکم

بن‌لادن به همراه خواهران و برادرنش در سوئد سال ۱۹۷۱

http://iona.ghandchi.com/binladen.jpg
 
 
 
آمون : خیلی سخت میشه باور کرد! بن لادن ویزای اروپا گرفته! چند روز پیش هم تلویزیون می گفت آمریکا برای یکی از اتباع! خودش که اصالتا یمنی هست، چند میلیون دلاری جایزه تعیین کرده، زنده/مرده!! دارم شاخ در میارم!
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

زن مصنوعی چینی به بازار آمد!!!  (نظرات جالب دیگران)

سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 ساعت 6:25 PM
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 ساعت 11:39 AM
زن مصنوعی چینی به بازار آمد!!!

http://www.persianv.com/view/190646.php
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

تغییرات نوع خطاب خداوندی به اهل کتاب در قرآن به گذر زمان  (اسلام و شمشیر)

سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 ساعت 4:45 PM

قدیمی

سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 ساعت 12:15 PM
آقای پورپیرار بنا به فرمایش شما که همه مسیحیان و کلیمیان مشرک و نجس هستند پس آیاتی از این دست که ذیلاا اشاره می کنم منسوخ و از دایره اعتبار ساقط هستند:
وَإِنَّ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ لَمَن یُؤْمِنُ بِاللَّـهِ وَمَا أُنزِلَ إِلَیْکُمْ وَمَا أُنزِلَ إِلَیْهِمْ خَاشِعِینَ لِلَّـهِ لَا یَشْتَرُ‌ونَ بِآیَاتِ اللَّـهِ ثَمَنًا قَلِیلًا ۗ أُولَـٰئِکَ لَهُمْ أَجْرُ‌هُمْ عِندَ رَ‌بِّهِمْ ۗ إِنَّ اللَّـهَ سَرِ‌یعُ الْحِسَابِ 199 سوره آل عمران
پاسخ:
آقای قدیمی. اسلام و شمشیر را با دقت بخوان. مخاطبین این ایه دیگر از تابعین کنیسه و کلیس و خاخام و کشیش ا نیستند.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

جعل نمایش زنان قاجار در مبلمان شهری مدل ۲۰۱۲  (قاجار)

سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 ساعت 12:46 PM
زنان قاجار
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 ساعت 02:29 AM
این عکس هم دیدن دارد.

http://www.niksalehi.com/newspaper/view/036302.php  
 
 
 
 
 
 
مهدی - مهدی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 ساعت 06:54 AM
آقا یا خانم زنان قاجار،

هر عکس سیاه و سفیدی از زنان مردنمای مقنعه سفید، عکس زنان قاجار نیست. نیمکتی که این گروه روی آن نشسته اند، جزو مبلمان شهری است که تا قبل از دوره رضا خان و احداث پارک شهر - اولین پارک کشور - به ایران وارد نشده بود.

با احترام
مهدی
پاسخ:
آقای مهدی - مهدی. روش و رفتار شما در برداشت از مدخل های هر یادداشت درست همان چیزی است که دوستان و دشمنان را به الگوی تفحص در باب مباحث جاری دعوت می کنم. برقرار باشید.  
 
 
 
 
 
 
مهدی - مهدی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 ساعت 07:04 AM
شهرداری تهران چیزی جز این پرت و پلاها در موضوع مبلمان شهری برای گفتن ندارد:

"در تاریخ نگاری ایران، تاریخچه مدون و جداگانه ای از انواع مبلمان شهری و سیر تکاملی آن به چشم نمی‌خورد و سوابق موجود به صورت پراکنده از میان مدارک تاریخی کشور به دست آمده است. از آنجا که قدمت تمدن های باستانی در ایران بسیار بیشتر از اکثر نقاط دنیا و به ویژه تمدن های اروپایی که امروزه در زمینه عناصر و مبلمان شهری پیشرو هستند می باشد، تظاهر حالات ابتدایی بعضی از عناصر و مبلمان شهری مانند انواع آبنماها در زمان هخامنشی در ایران، لوح های سنگی، تندیس های سنگی از پادشاهان و ... که نمایانگر قدمت طولانی مبلمان شهری در ایران است را می توان به این تمدن نسبت داد. در دوران بعد از اسلام نیز هر زمان که حکومت مقتدری بر سرکار بوده تجلی اقتدار آن در شکوه شهرها به نمایش درآمده است. به عنوان مثال در معماری صفویه، همواره خانه های ایرانی دارای الگوی سکوی خصوصی در کوچه و خیابان بودند که عابران پیاده نیز از آن استفاده می کردند. نحوه زنده شدن معابر با این سکوها تنظیم می شد. بعضی از این عناصر هم ریشه در باورهای مذهبی مردم -نظیر سقاخانه ها که در تمام نقاط شهر دیده می شدند- داشته است.

بعد از انقراض حکومت صفویان، دولت مرکزی قدرتمندی بر ایران حکومت نکرد و کشور از این زمان به بعد به خصوص در زمان قاجاریه دچار آشفتگی شدید در زمینه های مختلف هم چنین مسایل و عناصر شهری گردید به طوری که فرصتی برای تعبیه عناصر و مبلمان شهری فراهم نشد. "

منبع:
http://zibasazi.tehran.ir/%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1/tabid/64/ArticleId/2353/.aspx

با احترام
مهدی
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

آدرس email استاد مجتبی غفوری، کارگردان فیلم تختگاه هیچ کس و ....  (متفرقه)

سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 ساعت 11:08 AM

یانار

دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 ساعت 9:13 PM
با سلام و خسته نباشید:
من قبلا  email استاد غفوری را از شما گرفتم, اما هر چه قدر تلاش می کنم نمی توانم چیزی به آن email  بفرستم. من متن آذربایجانی مستند تختگاه هیچ کس را می خواهم برای تر جمه ممنون می شوم اگر کمک کنید.
yanarbnyadv@rocketmail.com
پاسخ:
فقط می دانم که آدرس ای میل استاد غفوری نازنین تغییری نکرده ضمن این که تختگاه هیچ کس هنوز کاملا به زبان ترکی ترجمه نشده اسنت.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

شرک در اهل کتاب و شرک در بین مسلمانان جهان بر مبنای تعریف قرآن  (اسلام)

سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 ساعت 02:37 AM

محمد اوجال

دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 ساعت 4:15 PM
با سلام

جناب استاد پورپیرار، تا آنجا که بنده خوانده ام، خداوند در هیچ کجای قرآن "یهود" را "نجس" نخوانده، بل "مشرکین" را نجس فرموده است:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ فَلَا یَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَٰذَا وَإِنْ خِفْتُمْ عَیْلَةً فَسَوْفَ یُغْنِیکُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ إِن شَاءَ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ حَکِیمٌ ﴿التوبة: ٢٨﴾

این نص صریح و بی ابهام کلام خداوند است که در آن هر انسان "شرک ورزنده"ای به خداوند، پلید و نجس اعلام شده است. ضمن اینکه شقه شقه کردن دین خدا هم از اعمال همین "شرک ورزندگان" گفته شده است، یعنی همان عملی که اکنون در اکثر کشورهای مسلمان دیده می شود:

مُنِیبِینَ إِلَیْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَکُونُوا مِنَ الْمُشْرِکِینَ. مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَکَانُوا شِیَعًا ۖ کُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَیْهِمْ فَرِحُونَ (روم، 31 و 32)

این که مردمان موسوم به "یهودی" معاصر با نزول قرآن، مصداق "مشرکین" بوده اند، نمی تواند به این معنی باشد که تمامی یهودیانِ پس از آنها هم، "مشرک" خواهند بود، چه، چنین تلقی ای، چیزی جز ایراد اتهام تبعیض و بی عدالتی و ظلم به خداوند نیست، چرا که این، به این معنی است که خداوند انسان هایی، از همان بدو تولد، "مشرک" خلق کرده و می کند.

ارادتمند
پاسخ:
آقای اوجال. قرآن کسی را مشرک می خواند که منکر یکتایی و وحدانیت الله، تراش فرزندان برای خدا و نفی روز معادشود. چنان که در امتداد همان آیه،‌ یعنی آیه ۲۹و ۳۰ و ۳۱ به صراحت یهودیان و مسیحیان را اهل کتاب مشرک شده می خواند و البته هر نحله دیگری هم که به یکتایی خداوند و روز بازگشت ایمان نداشته باشند مشرک خوانده می شوند. توجه کنید که فرق اسلامی منکر یکتایی خداوند و روز جزا نیستند مگر این که انکار صریح کنند. ضمنا یهودیت و مسیحیت یک فرهنگ تابع کنیسه و کلیسا است که یکتایی خداوند و روز معاد را نمی پذیرند. اگر کسی خود می داند که یهودی است پس به اشاره قرآن نجس خوانده می شود.  موفق باشید.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

نجاست در قرآن و نجاست در عرف جامعه بین الملل و روشنفکران  (یهود)

سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 ساعت 00:50 AM
دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 ساعت 2:41 PM
سلام در جواب فردی نوشته اید :آقا یا خانم baran. به جای خرج کردن احساسات، پاسخ دهید که چرا خداوند یهودیان را نجس و مجبور به پرداخت جزیه کرده است؟! میخواهم بدانم اگر کسی مومن به این آخرین کتاب الهی نباشد چگونه توضیح میدهید که خدا انها نجس قلمداد کرده !؟ وانگهی نگویید که یهود و نصارائی که  عزیر و عیسی را به مرتبه و شریکی خداوند نرسانده اند  پس مسلمانند .زیرا شیعیانی که علی و سنیانی که رسول والامقام را نیز به آسمان بر کشانده اند نیز نجس قلمداد میگردند .وانگهی شما مرتبه خود را بالاتر از رسولی انگاشته اید که خدا به او فرمان داده بود : بگو و برو و او فقط بیم دهنده و مژده دهنده بود .وانگهی بنظرم قضاوت خداوندی به مانند شما زمینی نیست زیرا او به دلها آگاه است و او مانند شما نیست زیرا که ممکن است خود شما هم یک یهودی باشید که از جانب خدا نجس خطاب نگردید . در امان خدا
پاسخ:
بله درست است به حمد الله هم امروز یهودیانی حتی در مقام خاخام رفتار قوم خود و تصمیمات کنیسه علیه جهانیان را نمی پسندند و مردود می دانند و مجازید مرا هم در صف آنان جای دهید. اشکال کار در این است که درنمی یابید به سبب رفتارهای موجد جنگ و ظلم و روآوری به جعل و درهم ریزی تاریخ و هویت و  فرهنگ بشری، از طریق به خدمت خوانی جماعتی از روشن فکران وامانده، هم امروز و از منظر صاحبان خرد در پهنه جهان نیز، یهودیان در مفاهیم و متون زمینی و غیر الهی هم نجس خوانده می شوند.  
 
 
 
 
آمون : خیلی جالب است که به کسی که چنین پاسخی می دهد، عنوان یهودی زده شود! ولی بعضی ها هنوز به آقای پورپیرار، تهمت یهودی بودن می زنند!  
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

گردوخاکی جهت ماستمالی کردن نبودن عکسی معتبر از سفر ناصرالدین شاه  (قاجار)

دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 ساعت 11:23 PM

سارا

دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 ساعت 10:56 AM
رسائل عصر مشروطه

http://www.historylib.com/Site/SViewDocument.aspx?DocID=1288&RT=List
پاسخ:
خانم سارا. ماشاء الله به این همه کاشانی و شیرازی دست اندر کار رساله نویسی. کافی است سطور یکی را باز کنید تا فاصله و ناهمخوانی میان عنوان و متن بر همه آشکار شود. اصولا نمی توان با گرد و خاک این برگ تلگراف و یا تالیف آن رساله، نبودن عکس از سه سفر ناصرالدین شاه به فرنگ را توضیح داد.  
 
 
 
آمون : صفحه مورد لینک، محتوایی چنین دارد: 
 

رسائل مهم سیاسی از سالهای 1328 ـ 1330ق در نجف
رسول جعفریان
عنوان کتاب : نسخه شناسی پژوهش هایی درباره نسخه های خطی در ایران و جهان
نوشته : (آیت الله دکتر) سید محمود مرعشی نجفی
از کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی در قم
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

از کتیبه هخامنشی تا سفر فرنگستان ناصرالدین شاه قاجار؛ دروغ و جعل  (تاریخ معاصر (جدید))

دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 ساعت 9:20 PM

رهگذر

دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 ساعت 10:36 AM
استاد این عکس آخری که آقای عادل معرفی کردن بنظر بهترین عکس می رسد. هر چند بازهم در مقابل دلایل متعدد شما نمی تواند ناصرالدین را شاه فرنگ رفته اثبات نماید. با این حساب کل تاریخ معاصر به هوا میرود چون پایه تقریبا تمام تحقیقات تاریخی در باب تحولات معاصر ریشه در عهد ناصرالدین شاه و اصلاحات عصر او دارد. اما بگمانم این استادان ما که تا امروز از درک مباحث پیشین یا تایید آنها خودداری ورزیدند، در مورد ناصرالدین شاه عمرا که زیر بار برند چون دیگه خداوکیلی خداوکیلی خداوکیلی هیچی واسشون نمی ماند
پاسخ:
آقای رهگذر. بنیان اندیشی با هیچ وجهی از تاریخ و گردانندگان حوادث آن دشمنی و یا دوستی ندارد. دعوت به دقتی در موضوع اسناد تاریخی موجود است. مثلا در برابر ادعای سه سفر ناصرالدین شاه به فرنگ که پایه تحولات مثبت و کپی کشی های تمدنی گرفته اند، مطالبه چیزی جز سندی مطمئن ندارد و چون چنین سندی یافت نمی شود، می پرسد این چه جریانی است که برای هخامنشیان کتیبه قلابی و برای ناصرالدین شاه هم تصاویر مجعول می سازد.
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

همزمانی انتخابات در کشورهای مختلف جهان و لزوم تأمل در این زمینه  (سیاسی)

دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 ساعت 6:09 PM
دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 ساعت 10:13 AM
استاد تحلیل تان از نتایج اتخابات فرانسه چیست؟!

http://www.tabnak.ir/fa/news/242913/%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%A7-%D8%A7%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%AF-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3%E2%80%8C%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%87-%D8%B4%D8%AF-%D8%AA%DA%A9%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C
پاسخ:
به گمانم تامل بر این مورد مقدم است که چرا از آفریقا تا کره جنوبی زمان برگزاری انتخابات مجلس و یا تعیین رئیس جمهور در سرزمین های گوناگون این همه به هم نزدیک اند؟ رییس جمهوری در فرانسه خارج و رییس جمهور دیگری در روسیه در همان روز به زمین وارد می شود. بقیه هم به همین ترتیب...
del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

لزوم احترام به یهود مانند دیگر ملل و نحل دنیا و نجس بودن در قرآن  (یهود)

دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 ساعت 5:09 PM

baran

دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 ساعت 03:15 AM
سلام دوست گرامی

یهود نیز چون دیگر ملل و نحل محترمند.
چه فرق میکند..وقتی بدین سخنان زیبا باور دارم؟
پاسخ:
آقا یا خانم baran. به جای خرج کردن احساسات، پاسخ دهید که چرا خداوند یهودیان را نجس و مجبور به پرداخت جزیه کرده است؟!

هیچ نظری موجود نیست: